söndag 21 februari 2016

Filmvisning - sköldpadda i fokus


"Efter regn kommer solsken" tänkte jag redan igår och därför kommer det ett gladare inlägg idag. Nyfikenheten på sköldpaddorna är emellanåt ganska stor och idag tänkte jag ägna en liten stund åt de här urhäftiga djuren som bor i vår damm.

Vi har sju vattensköldpaddor av tre olika arter. Just nu dvalar de på botten av dammen och jag hoppas att de mår riktigt bra. Men det gör de alldeles säkert. Allt är som det ska och om 5-6 veckor borde de titta upp över ytan igen.


Sköldpaddor är härliga sällskapsdjur! Vill ni veta mer om dem och hur de har det så kan ni läsa mer om dem under fliken "Sköldpaddorna". Och vill ni se en av dem så kan ni titta på videoklippet nedan. Det är ganska liten bild eftersom jag inte hade en aning om att jag skulle filmat med kameran liggande. Nu är det filmat med "stående bild" och därmed försvinner hela tanken med widescreen. Nåja. Vad vet man.
Filmen ligger även på youtube och där kan det vara lättare att se. Klicka i så fall här


7 kommentarer:

  1. Kul och annorlunda med sköldpaddorna:) ,men tråkigt med hönorna!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Vad kul. Övervintrar fiskarna också i dammen? Att ni har tre olika sorter! Då hoppas vi att de överlevt vintern och snart kommer simmande. / Britt

    SvaraRadera
  3. Åååå, hade ingen aning om att dom liksom kan vara "ute" här hos oss under vintern! Jag har ju sett dom här i din blogg tidigare, men i alla fall! Trodde kanske dom var inne under vintern, eller, jag har kanske inte ens tänkt!
    Hoppas dom mår bra och snart kryper fram! Fin film!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. De är ju så häftiga dina sköldpaddor! Om jag någongång fixar mig en damm så vill jag har sköldpaddor i den :-) Trist med hönsen, tyvärr är de rätt känsliga varelser men hoppas du satsar på nya framåt våren. Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Så häftigt med sköldpaddor, trodde inte de klarade vårt klimat! Kul med filmen!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Tänk att de klarar vårt kalla och bistra klimat! Häftigt
    Kram Milla

    SvaraRadera
  7. Vad kul med filmen! Hoppas nu att allt är bra med de små liven.
    Kram Titti

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.