lördag 20 februari 2016

Ett sorgligt inlägg

Som den uppmärksamme redan har lagt märke till så har det inte blivit några inlägg om hönorna på länge. Det finns inte heller någon bild på dem i headern ovan. Det i sin tur beror på att de inte längre finns kvar. Jag är riktigt ledsen över detta.




Under hösten blev de svarta hönorna sjuka och trots massiva insatser både från mig och min man så blev de inte bättre. Vi hade fått in rödkvalster i hönshuset och hur vi än gnodde och fejade så blev vi inte av med dem. Trots detta blev hönorna sämre. Till slut var det bara att inse att vi inte kunde hjälpa dem och de avlivades. Det känns sorgligt och jag drömde om dem flera gånger veckan efter att de försvunnit.

De två bruna hybridhönorna som vi skaffade senare klarade sig. Antagligen berodde det på att de inte hade lika hög rang i gruppen som de svarta. De fick trängas ihop i hönshusets ena hörna. Troligen gjorde detta att de inte utsattes lika hårt för angreppen. De två bruna flyttade till min syster och hennes familj och där mår de toppen. Känns bra förstås.


Självklart vill jag ha hönor igen. De är underbara sällskapsdjur. De spinner när de mår bra, visste ni det? Och att se dem sandbada och sprätta är härligt och rogivande. Inför kommande säsong har jag mycket tankar kring trädgården. Förhoppningsvis lyckas jag klämma in lite hönor också. Men jag måste hitta den ultimata platsen.

7 kommentarer:

  1. Oj, det var ju en tråkig historia. Hoppas du finner ut en lösning så att du kan ha höns igen.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Ja det var sorgligt. Det är inte bara fågelinfluensa som fåglar kan drabbas av tydligen. Skönt att karantänhönorna klarade sig.
    Förhoppningsvis går det bra med nya hönor igen, men det är väl bara bra om det går litet tid. Jag vet inte vad rödkvalster lever på om det inte finns höns. / Britt

    SvaraRadera
  3. Åh, va sorgligt! Förstår att du så småningom vill ha några nya höns igen, hoppas det går bättre då!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Ja, det var ju fasligt tråkigt med de där kvalstren. Klart du ska skaffa höns igen, men ibland behöver man liksom tänka igenom läget och ladda om.
    Du får hemskt gärna skriva om vad sköldpaddorna har för sig istället.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Oh det var ju väldigt sorgligt! Hoppas du hittar en bra plats och kan skaffa nya. Det är ju ett väldigt trevlugt sällskap i trädgården.
    Allt gott
    Milla

    SvaraRadera
  6. Oh det var ju väldigt sorgligt! Hoppas du hittar en bra plats och kan skaffa nya. Det är ju ett väldigt trevlugt sällskap i trädgården.
    Allt gott
    Milla

    SvaraRadera
  7. Nej,men så sorgligt! Förstår att det känns tungt och hoppas att möjligheten, ja Platsen, infinner sig... Jag har börjat förstå att höns är riktiga personligheter, tänk att de spinner!
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.