söndag 3 januari 2016

Trädgårdsterapi

Jag mår bra av att vara i min trädgård. Det spelar inte så stor roll vad jag gör - rensar ogräs, sitter i växthuset, bygger ett lusthus eller gräver en rabatt - själen mår bäst när jag är omkramad av grönskan. Hittills har jag inte tänkt på varför utan bara accepterat men efter att ha läst "Trädgårdsterapi" av Patrik Grahn och Åsa Ottosson så förstår jag varför.


Det handlar om att växter och grönska har sin naturliga rytm. Hur mycket vi än vill kan vi inte påskynda processerna. En tulpan slår ut när det är dags och inte när jag vill. I en sådan miljö går det inte att jäkta utan istället måste man anpassa sig. Tankarna fått fritt spelrum när jag bara är och det är en välsignelse att få låta dem flyga och fara som de vill.
Och att pausa mycket med tekoppen i ena handen och spaden i den andra är bara bra. När vi pausar tillåter vi oss att vara i nuet. Det behöver vi.

Jag grät minsann en del när jag läste den. Av lycka. Jag blev så glad för deltagarnas skull. Jag önskar bara att fler kunde få den här möjligheten. Psykisk ohälsa ökar och det vore underbart om fler kunde få del av den här naturliga läkningen.

6 kommentarer:

  1. Det finns ju en del "Sinnenas trädgård" och annan terapi med odling som man hört om på senare år. Jag har inte heller tänkt på varför man mår bra, det räcker ju att man gör det. Då man påtar i jorden. Varje dag, så gott som året runt, går jag en tur i trädgården och kikar in i växthuset (trots att det är helt tomt just nu). Det känns bra. / Britt

    SvaraRadera
  2. Vilket bra boktips, jag gick genast in och reserverade den på biblioteket gillar nämligen att läsa om hur och varför man mår bra/inte bra av visa saker. Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  3. Intressant! Naturen talar om för oss hur vi bör leva om vi bara orkar lyssna.

    Trädgården har för mig alltid representerat liv, en bit mark som jag fått förmånen att förvalta och som står i skarp kontrast till all förstörelse av liv som representerar det moderna samhället.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
  4. Helt ärligt tror jag inte att jag varit en relativt hel människa idag om jag inte haft min trädgård! 2010 blev det "tvärstopp" för mig i arbetslivet och jag var i trädgården varje dag under en hel sommar och höst efter det. Sakta men säkert landade jag igen... Lite då och då efter det så har jag fått lindriga återfall men och bara jag får ett par dagar i trädgården så mår jag bra igen :)

    Ska definitivt läsa boken!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Så härligt! :) Ja, jag tror också att det är väldigt hälsosamt för människor att vara ute och se på när det växer och ha händerna i jorden så mycket som möjligt. Jag skulle göra det mer, får försöka det det här året!

    SvaraRadera
  6. Håller så mycket med, i trädgården mår jag också bra! Har inte läst den där boken, men det skulle man kanske ta och göra! Trädgård är verkligen terapi för själen!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.