lördag 16 januari 2016

Skål av is

Vintern har kommit. Kylan kom plötsligt. Precis som det brukar här i Skåne så regnar det oftast en rejäl skvätt innan temperaturen faller vilket ger glashalt väglag. Jag tillhör den stora skaran som måste ta mig med bil mellan hem och jobb varje dag, men jag har hållit mig på vägen tack och lov. Allt har gått fint.
Kylan är annars bra för två saker - mördarsniglarna får sig en omgång och det går att göra fina skapelser i is.


Annika, på den fina bloggen Naturliga Ting, hade gjort en fin islykta härom dagen. Och jag var inte sen att härma henne. Hon hade tulpaner i sin, men man tager vad man haver - här blev det gröna kvistar ur förra veckans veckobukett. Det blev himla effektfullt det också.

Bilderna blev kanske inte de allra bästa, detaljerna framhävs inte ordentligt, men på riktigt är skålen riktigt fin tycker jag. Särskilt i kvällsmörkret. Då avtecknar sig de gröna bladen så vackert mot den blanka isen.



8 kommentarer:

  1. Mycket riktigt - i kvällsmörkret blev den ännu finare. Nu fick jag inspiration! / Britt

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen gjort en sådan fin lykta, jag har sett det i flera år nu i olika sammanhang, men har jag kommit mig för att göra en, nix. Inte ännu! Din blev väldigt fin! Mysigt i mörkret och vackert i snön!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. En sådan lykta har jag tänkt många gånger att jag ska försöka få till men det har inte hänt ännu. Fint är det i alla fall!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  4. Jätte snyggt med kvistarna! Jag brukar försöka göra några varje år. Mest har det blivit med tulpaner. Tack för tipset med kvistarna. Måste provas:)
    Ja, häng med på månadsbilden!
    Trevlig fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  5. Åh så fin!
    Detta måste provas... Ja, och vi ska ju få fortsatt kyligt väder med minusgrader, så gäller att passa på...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Ser jättemysigt ut! Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  7. Så bra att bli påmind om att mördarsniglarna inte tål kylan! Det gör att man kan stå ut med den lite bättre.
    Vackert med kvisten i isskålen!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Fin! Och allt som decimerar spanjorerna måste man ju gilla...men kylan är inte kul :(

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.