söndag 31 januari 2016

Jag tror jag behöver en stenmur

Jag och maken har varit iväg i Småland ett par dagar. Vistelsen var fantastisk. God mat och trevligt folk. Men ändå, så här i efterhand, så är det förbluffande många landskapsbilder och framför allt minnesbilder av stenmurar som dyker upp i huvudet på mig. Jag tror minsann jag behöver en stenmur.

Lånad bild från Länsstyrelsen

Riktigt genuina stenmurar är helt otroligt vackra. Och så mycket liv de rymmer sen! Både i djurväg och i växtväg. Jag försöker skapa förutsättningar för djurliv genom att erbjuda mycket blommor, vatten och gömställen i trädgården. Och en stenmur är ju det ultimata insektshotellet, eller hur? Och vilken rekvisita den är dessutom! Den skulle göra sig fantastiskt bra tillsammans med en ängsblommor eller någon annan form av rabatt.

Här hemma har vi en gammal damm som ska bort i sommar. Det är alltså mängder med sten som ska bort. Det finns alltså alla möjligheter att skapa en liten stenmur någonstans. Frågan är bara var...

Men jo, jag behöver nog en stenmur.


PS: Dottern hälsar förresten och tackar för alla snälla ord om hennes Bord (förra inlägget). Det är hennes, men vi får låna det tills hon tänker flytta. Hihi! 

2 kommentarer:

  1. Småland har väl alltid varit fullt av sten och därför har det blivit mycket stenmurar. Jo det är vackert.
    Tar du bort dammen? Var ska sköldpaddan bo då?
    Får väl följa händelseförloppet. / Britt

    SvaraRadera
  2. Stenmurar är så vackra och kan fylla många funktioner i en trädgård.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.