söndag 24 januari 2016

Boktips och Världens Vackraste Bord

De senaste dagarna har jag varit försjunken i den gamla klassikern - Den hemliga trädgården. Boken skrevs år 1909 av Frances Hodgson Burnett och har genom åren givits ut i åtskilliga upplagor.

Ni känner säkert till historien - när den lilla föräldralösa Mary kommer till sin farbror är hon blek, tunn och saknar både matlust och livsgnista. Men när hon hittar en del av trädgården - den hemliga trädgården - väcks hennes nyfikenhet. Hon träffar Colin - en sängliggande pojke som lever i övertygelsen om att han är på väg att dö. Hon träffar Dickon - pojken som är kung av heden och kan allt om växter och djur. Hon träffar Ben - den gamla trädgårdsmästaren som vet allt om trädgården. Den hemliga trädgården läker dem alla.
Själva boken handlar helt enkelt om trädgårdsterapi och är perfekt januariläsning för såna som jag. Har ni inte läst den så tycker jag helt enkelt att ni borde det. Hihi.


Bilden ovan är inte vidare bra. Boken är gammal och omslaget solblekt. Men bordet den ligger på är fantastiskt och värt att visa extra bilder på.
Det är en av våra döttrar som har gjort bordet. I somras byggde hon bordet - helt själv - och dekorerade det sedan - helt själv - genom att med lödpenna rista in hela kartan från Sagan om Ringen. Bordet är helt magiskt vackert och är sannerligen värt att visas upp.



Nu tronar bordet i vårt vardagsrum och vi sitter dagligen vid det. Många, många gånger har jag fördjupat mig i hennes enastående arbete och läser namnen på Tolkiens fantasiplatser som jag så väl känner igen från filmerna.
Det är det vackraste bordet som finns. One table to rule them all.

8 kommentarer:

  1. Men åh vilken duktig dotter! Jag har ju inte läst de böckerna, så hos mig hade det bara varit dekorativt. Men de som kan böckerna betyder det så mycket mer. Vill hon inte ha det själv?
    Den andra boken har jag nog läst en gång och jag tror att den blev till film också. / Britt

    SvaraRadera
  2. Älskar boken "Den hemliga trädgården" och läser ofta om den när jag får trädgårdsabstinens. Hittade min på "Bokbörsen" så den också gammal och tummad.
    Vilket fantastiskt arbete din dotter gjort med bordet - vilken konstnär !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Vilket fantastiskt bord!! Måste ha tagit åtskilliga timmar att göra detta, då måste vara en stolt mor :-) Tack för boktipset, jag har inte läst denna så den får jag hålla utkik efter. Kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Vilket fantastiskt bord! Hon borde absolut sälja sådana bord, skulle nog slå stort. Jag förstår att ni är en härlig kreativ familj, med alla härliga projekt. Kul att följa din blogg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Vilket otroligt arbete dottern lagt ner på bordet. Förstår att du är stolt och att det betyder mycket!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Så vackert och annorlunda och vilket fint arbete. Tack för tipset om boken, verkar vara en bok man skall läsa nu i midvintertider. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  7. Jag som älskar kartor har många gånger drömt mig iväg på egna äventyr i just den kartbilden. Hälsa dottern att det bordet gjorde hon enastående bra!

    SvaraRadera
  8. Boken är en så bra bok och fin berättelse! Bra att du påminde, kanske skulle ta och läsa om den jag också!
    Men bordet! Helt magiskt vackert! Är dottern konstnär och möblesnickare? Hur kan man göra något så fint......otroligt, och med fantasi och händighet. En artisan i ordets riktiga betydelse.
    Men så tänker jag på, är ytan skyddad på något vis? Lackad? Tänker om man spiller! Blev lite orolig där ett slag!
    Hälsa henne och det är helt fantastiskt!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.