söndag 27 december 2015

Översvämning

Det har regnat mycket här på nordvästra sidan av Skåne den senaste tiden. Marken är mätt på vatten och det har bildats små sjöar i varenda fördjupning av det böljande landskapet. Så även hemma hos oss. Vår trädgård sluttar ner mot en äng och den nedre delen av trädgården är nu täckt av vatten.


Klarbärsträdet tittar fortfarande upp ur vattnet, som väl är. Men honungsrosen och den nedre delen av lavendelhäcken som jag planterade i somras ligger under vatten. Jisses. Hur ska det gå för de stackars växterna? Jag håller tummarna för att vattnet rinner bort inom kort. I alla fall måste det hinna undan innan eventuell kyla slår till. Tänk om allt det här vattnet blir is!



Sett till mängden vatten är det dock betydligt värre för grannarna. Hela deras uteplats och köksträdgård ligger under vatten. Å andra sidan har de inte något vidare växtintresse och jag betvivlar att de oroar sig det minsta över sina tomma pallkragar. Så jag lider inte värst med dem. Men jag lider med mina lavendelplantor...


6 kommentarer:

  1. Vi var i skåne i helgen och såg flera nya sjöar som jag inte sett förut. Så blött har vi inte alls haft det. Men idag kom snön, vilket jag inte jublade över. God fortsättning. / Britt

    SvaraRadera
  2. Men oj, så tråkigt, förstår att du blir orolig. Här har vi fått snö idag och minusgrader men jag är inte alls bekant med skåneväder, hoppas att nederbörden avtar och att vattnet hinner sjunka bort innan det fryser till. Pågående klimatförändringar lär nog utsätta våra trädgårdar för det ena och det andra framöver.

    SvaraRadera
  3. Översvämning låter mindre kul! Håller tummen åt dig att vattnet rinner undan innan kylan kommer till er. Stackars lavendel annars!!
    Här kom det snö idag och glad är jag för det:)
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  4. God fortsättning!
    Vad betyder allt vattnet för hönsen och hönshuset - hoppas att de slipper vada fram...?

    SvaraRadera
  5. Oj vad blött du har det! Inte lika illa här, hoppas vi slipper det. Jag håller tummarna för att din trädgård klarar sig bra!
    God fortsättning!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Den blanka vattenytan är ju vacker, men också hemsk att skåda. Hoppas hoppas att det snart rinner undan och torkar upp. Ja, och att plantorna dina klarar sig...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.