måndag 16 november 2015

När det regnar bygger man regnskydd

Idag har höstregnet alternerat mellan att spola ner i kaskader och att bara bestå av småduggande. Urtrist väder.

Själv har jag lidit av kraftig uttråknad (så kan det väl heta? Jo, så har jag i alla fall känt mig idag - uttråkad) och när ett besök till Helsingborg blev inställt så tog jag istället på mig lämplig klädsel och satte igång med att inventera garaget efter material till ett vind- och regnskydd till hönsgården.
De hade visserligen redan ett litet, men ändå. De behövde ett större tyckte jag. (Det var ju det här med att jag daltar dem lite mycket...)

45 minuter senare hade jag hämtat spillbitar av osb hos mor och far och slängt ihop ett enkelt men stabilt skydd. Det är 120 cm brett och ca 60 cm djupt. Längst fram satte jag en sarg så att halmen skulle stanna på plats. En säck med easy-strö tömdes i utrymmet och sen var det färdigt.

Hönorna verkar gilla det. Men det där med sarg för att hålla halmen på plats var ju bara löjligt... Hönorna gick helt bananas i sin sprätt-iver! Riktigt kul att se.

Lite suddig bild. Men här sprätts det för fullt!

Men varför måste de alltid gräva sig längst ner? Kan de aldrig mysa av mjukt fluff? Nä, sprättas och grävas ska det. Det verkar vara lag på det.

1 kommentar:

  1. Ja det kan man undra. Men de ser ut att trivas med att sprätta. Vad skönt att slippa regnet tom om man är höna./ Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.