lördag 7 november 2015

Möt Mr T

Våra tre hönor har verkat lite deppiga ett tag tycker jag. Mina barn säger att jag fånar mig och att jag daltar med hönorna alldeles för mycket. Tja, kanske är det så. Men om man nu har tre vuxna barn (21, 20 och 15 år)  så går det inte att dalta med dem, eller hur? Då får man ju dalta med hönorna istället.
Hur som helst så har jag läst att hönor blir gladare av att ha en tupp som styr upp det hela. Töserna behöver tydligen någon som visar dem var man kan picka och vart man ska gå.


Precis när jag började fundera över att skaffa en tupp så visade det sig att en bekant till mig hade tre. Två av dessa skulle dessutom inom kort möta grytan. Så nu är Mr T här på prov. Det finns två utgångar på hans provanställning - antingen är han en lagom "galig" tupp som får stanna, eller så är han alldeles för högljudd och i så fall åker han tillbaka dit han kom från.

Mr T är 6 månader och kraxar tveksamt när han försöker gala. Än så länge är han alltså uthärdlig. Tjusig är han i alla fall. Vit och brun med stänk av svart. Och hönorna verkar acceptera honom. Nu återstår att se om hönorna blir lyckligare och börjar dansa fram.


4 kommentarer:

  1. Måtte det bli bra för alla hönorna. Tänker på Hönan Agda. / Britt

    SvaraRadera
  2. Oj vilken tjusig tupp då fått tag i! Håller tummarna för att han blir en "låggalare" så han får stanna och att hönorna blir lyckligare. Mina höns lägger inte heller så värst mycket ägg just nu men jag tror det beror på mörkret.
    Önskar dig en trevlig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Vilken stilig herre! Hoppas han lyckas med sitt uppdrag så han slipper bli "tupp i vin" och att hönorna blir lyckliga.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  4. Så roligt med hönor, har aldrig haft egna men dagdrömmer en del om att få hämta ägg, det vore inte så dumt. Hoppas att din tupp visar sig va snäll och lagom högljudd hihi.
    Hälsningar Maria

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.