onsdag 25 november 2015

Hej på dig, vitlök!

För ungefär en månad sedan satte jag femton vitlöksklyftor. Tolv av dem tittar nu snällt upp ur odlingslådan.


Förra året satte jag vitlök i markhöjd och utdelningen blev katastrofal. De tre vitlökarna som orkade fram var små och rangliga. Hela skörden åkte på komposten. Jag tröstar mig dock med att det hela faktiskt var ett test - jag ville veta var vitlöken mådde bäst. Nu vet jag att det inte är i odlingsbädden... Tidigare år har jag haft vitlök i en av mina rejält upphöjda planteringslådor på trädäcket och där har de alltid levererat max. Inte helt otippat satte jag därför årets klyftor där. Känns som ett vinnande koncept. Sen får vi se vad som mer hamnar i lådan. Kanske sallad. Kanske dill. Kanske något annat. Har ni något tips på vilken grönsak som gillar att bo ihop med vitlök så tar jag tacksamt emot tips.

Ha en fin kväll!

3 kommentarer:

  1. Oj, vad har blivit fel hos mig? För där tittar inte vitlöksblasten upp.
    Tyvärr vet jag inget som är bra kompis med vitlök. Som man kan så nu. / Britt

    SvaraRadera
  2. Snabbt marscherat minsann av vitlöken, bara att tacka och ta emot, den klarar nog vintern galant!

    SvaraRadera
  3. Oj! Redan uppe:O Måste titta till mina... Har dom i en odlingsbädd i år, med stenmur runt. Året innan grävde jag bara en ränna i gräsmattan som jag fyllde med jord och det funkade. I år provar jag tvår sorter.
    Ha en fin Lucia o 3:dje advent!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.