lördag 3 oktober 2015

Underbar trädgårdsdag

Idag är det den 3 oktober och jag har kunnat promenera i linne! Solen skiner, himlen är blå och det är varmt i luften. Härligt, härligt! Den här dagen lagrar jag i minnet inför vinterhalvåret.

Dagen har varit full av trädgårdsfix. Barnen klippte gräset medan jag städade växthus och trädgård. Utemöblerna har ställts in och sommarens odlingsrester har hamnat på komposten. Förutom det har jag satt vitlök och tillbringat en hel del tid med hönorna.

Det mesta har höstfärger i trädgården nu, men en del saker blommar fortfarande ihärdigt. Vissa blommor blommar ännu en gång, och jag tittar lite extra på dem.

Backsippan vid dammen blommar igen. Lite konstigt känns det allt att se de öppna ludna kronbladen nu i oktober! Nåja, jag tackar och tar emot och tittar extra mycket.


En annan överraskning är dagliljan. Jisses. Så här sent kan jag inte minnas att jag har sett den blomma förr.


Bokharabindan har fått fäste. Det är visserligen ingen överraskning, men ändå trevligt. Jag ser fram emot att få mitt lusthus inbäddat i grönska. Den här bilden övervägde jag länge innan jag la till den. Det är liksom inte helt snyggt där än så länge. Men i vår ska jag gräva upp runt lusthuset och skapa rabatter. Då blir det nog betydligt bättre.


Flora Danica fortsätter att blomma. De aprikosa blommorna är jättevackra mot tegelväggen. Plantan är frisk och vacker. I love it!

Sist men inte minst kommer här en bild på Sympathie. Plantan fyller 1 år nu i oktober och den har vuxit magnifikt bra. Rankorna når upp till ruinens högsta punkt och nästa år hoppas jag att den fyller ut ännu mer.

5 kommentarer:

  1. Det känns nästan lite lyxigt att det är så skönt väder så här års! Att gå i linne och kika på blommande backsippor hör väl inte till vanligheten så här i oktober. Hoppas resten av hösten också blir fin, så går vintern fort.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med dig, det har varit en helt underbar trädgårdsdag! Roligt!

    SvaraRadera
  3. Backsippa och daglilja i oktober! Ja upp och ner är tiden, men det är bara att njuta och gilla läget antar jag! Din bokharabinda kommer snart att täcka in och skapa en underbar miljö i det fina lusthuset! Du verkar ha samma akilleshäl som jag... tålamod! ;) Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Underbar sensommar/höst, vilken lördag som bjöds! Härliga bilder och ditt gröna rum är jättefint och kommer att bli fantastiskt!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  5. Så fint det blommar hos dig - magnifika rosor !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.