lördag 31 oktober 2015

Sparrisplantorna växer så det knakar

Våren 2014 satte jag tre plantor med sparris. Jag borde ha gjort det många år tidigare men jag kom liksom aldrig till skott. Varje gång jag tänkte tanken så dök samma tröstlösa svarta tanke upp - det dröjer tre år innan man kan skörda...

Men 2014 fick jag som sagt ändan ur vagnen och plantorna har vuxit kanonbra! De trivs verkligen där de står. Jag har försökt ge dem så sandig jord jag kunnat genom att blanda upp matjorden med mängder av grus och sand. Jorden är väldigt bra. Förutom att sparrisen (och timjan) växer som den ska så är ogräsrensningen en fröjd. Vips! så lossnar ogräset. Perfekt.




Till våren får jag skörda ordentligt av plantorna. Oj, vad jag ska äta! Jag ser sååå mycket fram emot det!

1 kommentar:

  1. Det blev litet fyndigt - du kom aldrig till skott!
    Tyvärr växer vår(a) väldigt dåligt, men även om jag försökt tillsätta sand, så är det lerjord. Fast nu när vi utökar växthuset, fick sparrisplantan (en eller två) maka på sig. Och står nu i pallkragen och där är det sand.
    Men du har alltså inte börjat skörda än? Vi får mellan 5-8 stycken per år. Hoppas det lyckas bättre hos dig./ Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.