fredag 30 oktober 2015

Höstkrans av modellen "Man tager vad man haver"

Emellanåt är det bra att förnya sig, så i år slog vi till på en höstkrans på dörren. Det har vi aldrig haft förut. Tidigare år har jag nöjt mig med en kruka på trappen, men det här med höstkrans ska bli min nya melodi. Det är ju verkligen jättesnyggt! Och dessutom trevligt att göra och eftersom materialet bara kommer från trädgården så är det därmed även gratis. Summa sumarum alltså: världens bästa krans.


Yngsta dottern och jag tog varsin sekatör och gick loss på vackra saker i trädgården. Sedan slog vi oss ner i växthuset och öste upp allt hittat material på bordet mellan oss.
Till att börja med gjorde vi en rund stomme av en pilgren som vi virade ganska hårt med hampasnöre. Sedan klädde vi det hela med buxbum, cypress, spirea-ris, vallmokapslar, ligusterbär, boklöv och gammalt pynt som vi hittade en skrufslåda - torkade nypon och dekorationspärlor.


Vi ville ha vår krans lite spretig så vi tyckte inte att det gjorde något att kransen blev enkel. Därför gjorde vi inte heller små buketter och band fast på stommen (så där som man faktiskt SKA göra) utan virade fast materialet med grovt hampasnöre. Här och var syns snöret, men vi ville inte dölja det. I stället lät vi faktiskt flera tampar hänga synligt. Det blev kanonbra.



Dottern och jag blev helnöjda och släpade ut resten av familjen så att de högtidligt fick säga "Ohhh!" och "Ahhh!" samt hålla med om att det var den snyggaste kransen de har sett.

Ha en fin helg alla!

4 kommentarer:

  1. Men åååh såå fint. Hoppas fåglarna inte blir sugna på finheterna. Vad kul att pyssla med dottern. / Britt

    SvaraRadera
  2. Håller med familjen - absolut den snyggaste höstkransen jag sett !! Härligt när man kan använda det som finns i trädgården !
    Ha det så gott!
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Tänk så fint det går att göra med material från naturen men det krävs nog lite konstnärliga anlag, själv är jag totalt obegåvad när det gäller att pynta.

    SvaraRadera
  4. Mycket snyggt!! Jag var till skogen och plockade material till kransar idag.
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.