onsdag 28 oktober 2015

Höstdag i trädgården

Jag har en dag hemma i hösten. Solen strålar från en blekblå himmel och vinden är kylig. Och konstigt nog spelar det ingen roll att det är kallt om nästippen. Det är skönt ändå på något märkligt sätt. Kanske är det skönt bara för att jag ÄR ledig. Ledigheten innebär ju trots allt att jag har tid att gå omkring och glo på sånt som jag annars inte hinner. Ni vet; titta riktigt noga på vissnande löv och blomstänglar i trädgården.


Fast lite av sommaren verkar ändå vara kvar. Mina rosor blommar fantastiskt fortfarande precis som både stäppsalvia och lavendel. Förutom det finns det några maskrosor och en och annan pensée.


Några prästkragar blommar mitt i havet av nedvissnad hosta och vid den upphöjda rabatten vid dammen blommar backsippa och strandtrift. Galet. Helt enkelt galet. De verkar inte ha någon koll på att det snart är november och att de borde ha gått i ide för länge sedan.




3 kommentarer:

  1. Det är roligt att hitta något blommande bland allt det vissna. Mina pelargoner har inte heller fattat att det inte är sommar. / Britt

    SvaraRadera
  2. Det är extra roligt när någon växt fått lite fnatt och blommar nu, man gläds så åt det! Nu är nästan alla löv borta från träden här och det är stilla och lugnt, skönt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Det är fint att fortfarande hitta växter som blommar och kämpar in i det sista innan den behövliga vintervilan. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.