söndag 4 oktober 2015

Helgpresent och efterföljande i-landsproblem...

Var kom det här brättet med plantor ifrån?


Jo...
Om man har riktig tur så har man en syster som emellanåt får växter över - växter som inte passar någonstans i hennes egen trädgård. Sån tur har jag. Yes!
Den här gången var det sex plantor Gallardia som var överflödiga och därför undrade systern om jag ville överta dem. Dum fråga, så klart jag ville och det är alltså därför dessa, något hösttrötta, plantor pryder en av mina träbänkar.

Jaha, och nu då?



Jag vet exakt var jag ska ha dem. Det är bara det att den rabatten är full och mängder med andra plantor måste grävas upp och flyttas. Men inte just nu... jag är inte i grävar-mood. Brättet fick alltså stå på bänken i ett helt dygn medan jag vände och vred på mitt i-landsproblem. Var tusan skulle jag göra av dem?
Till slut gav jag upp och gjorde så där som troligtvis alla trädgårdsmänniskor gör som plötsligt blir med nya växter - jag tryckte ner dem tillfälligt. På helt fel ställe: mitt i den vit, blå, lila, rosa rabatten. De får helt enkelt bo där under hösten och vintern. Och sen, när grävhysterin återkommer i vår, ska de få flytta till sina rätta platser.


7 kommentarer:

  1. Visst är det kul med nya plantor, men ibland svårt att hitta bästa platsen på en gång. Brukar också nödplantera tillfälligt tills bästa platsen är uttänkt.
    Konstigt att hönorna inte kommit igång med äggläggningen. Värpte de verkligen innan bråket?
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Åh! Känner verkligen igen mig... Temporära planteringar i väntan på... ibland är det den bästa lösningen, inte dumt alls. =o))
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Fniss!! Du anar inte vad många tillfälliga planteringar jag har.... :)

    SvaraRadera
  4. Vilka färgklickar! Härligt att få in dem i trädgården!

    SvaraRadera
  5. Kul med nya plantor. Ibland måste man bara få ner dom och tar till första bästa plats. Du hittar säker någon bättre till våren. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  6. Ja det där med tillfällig placering känner jag igen, tyvärr. Sen blir det väldigt mycket flyttande emellanåt... Men så roligt med de nya plantorna - det är ju svårt att säga nej till!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Vad bra med en syster som gärna delar med sig och jag tycker det låter utmärkt att de får vila lite innan grävarglädjen återuppstår fram på vårkanten. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.