onsdag 23 september 2015

Vindruvor och prismor


I växthuset har vindruvorna mognat fram. Klasarna som dekorativt hänger ner i luftrummet mellan tak och golv är kompakta och vackra. Tur det eftersom druvorna i sig inte är mycket att hurra för. Hihi! Små och fulla med kärnor. Som tur är gillar hönsen dem så de får vindruvor till frukost, lunch och middag för närvarande.



Jag är lite tokig i prismor och kristaller. Särskilt vackra är de när solen reflekteras i dem och skapar en kaskad av regnbågsdroppar. I växthuset har jag mängder med kristaller - den ena pråligare än den andra. Där passar de in alldeles förträffligt bra. Den här (på bilden ovanför) är en favorit. Rosafärgat glas med gulddekorationer. Den är helt fantastiskt vacker i solen.

7 kommentarer:

  1. Kul, jag gillar också prismor och glas, dom glittrar så fint i sol och och slänger iväg solkatter. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  2. Vilka lyxiga höns som får druvor tre gånger om dagen-:) Hoppas de värper extra goda ägg åt er som tack. Vilken vacker glasprydnad, kan tänka mig att den glittrar fint i solskenet.
    Ha en skön vecka!
    Titti

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig kost för hönsen, vindruvor!

    SvaraRadera
  4. Vad trist att vindruvorna inte är så goda. Det var ju verkligen stiliga klasar. Men kul för hönsen. Undrar om äggen ger en speciell vinsmak. / Britt

    SvaraRadera
  5. Kul med prismor som kan fånga ljuset och ge roliga effekter!
    Vi har också en druva som växer så att det knakar, men är lite syrlig och full av stora kärnor. Förra året gjorde vi vin på druvorna - och det blev riktigt bra. Vi hade även kunnat stanna vid druvsaft förstås. Det kan nog bli alternativet i år!

    SvaraRadera
  6. Bra hönsmat! Min svägerska gör gele av sina vindruvor. Jag fick några vindruvor på vår planta i år och tänkte jag också skulle göra gele, men dom ligger kvar i frysen, några ynka stackare, får se om det blir nåt.
    Jaaa, kristaller och prismor är så fina! Det tycker jag också! Och som du säger, dom får gärna vara pråliga, dom blir lite humoristiska då!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Väldigt dekorativa är de, dina druvor. Synd att de inte är goda...
    /Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.