måndag 14 september 2015

September i växthuset

Hösten är på ingång. Jag tänker inte gå så långt som att påstå att den redan är här, men den är definitivt på väg. Även om solen värmer skönt så är kvällarna kyligare och mörkare.

I växthuset fortsätter Gardeners Delight att leverera. Själva plantorna börjar se lite trötta ut, men tomaterna fortsätter som sagt att rodna och mogna. Vi äter mängder med tomater men tröttar inte alls. Den här tomatsorten är fantastisk.

Fem Gardeners Delight delar utrymme i den breda odlingsbädden.




Nästa år ska jag göra om lite i växthuset. Insidan ska målas vit och jag ska ta ut de stora fåtöljerna. Istället vill jag ha ett matbord och någon bra förvaringsplats för t ex handskar. Eftersom tålamod inte är min starkaste sida så lyfte jag in ett bord med tillhörande stolar redan idag (bara för att testa lite) och blev rätt så nöjd. Det kan nog bli bra när allt annat runt omkring blir iordningställt. Men redan nu är det en fin plats för ljus, te och höstmys.



På bordet står den lilla rosa kannan som jag fyndade på ett loppis förra sommaren. Jag vet inte riktigt vad det är med den, men jag älskar den verkligen! Idag finns det lavendel, rosenflockel och jätteverbena i den.


8 kommentarer:

  1. Ser ut att bli mysigt i ditt växthus!
    Vi har pratat om att skaffa ett, men vi är inte där än...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vilka tomater! Jag har ju mina i miniväxthus på balkongen och tänk att det har inte blivit en enda röd ännu, alla är hur gröna som helst. Undrar om jag av misstag fått någon grön sort ...

    SvaraRadera
  3. Så gott med egen odlade tomater! Mina blev det inte mycket med i år. Fast jag har ju inget växthus förstås. Ser fint ut i ditt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Jag har bestämt mig för att det är höst, jag är liksom färdig med sommaren.... trodde nog själv aldrig att jag skulle säga nåt sånt, men vi hade faktiskt FÖR varmt i augusti, så jag orkade ingenting... men NU har jag fått orken tillbaka, och välkomnar hösten och tycker det är jättemysigt, ja tänk va man kan ändra sig ;) det är nog åldern...

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Jag gör precis tvärtom.... Letar efter 2 sköna fåtöljer att sätta in i växthuset för att sitta skönt och njuta. Å andra sidan får inte ett matbord ens plats :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  6. Vad fint det ser ut i växthuset, med eller utan bord. Hur stort är det? Jag skulle nog inte få in en pall i mitt, men nu har jag iallafall planteringsbord - med låda för handskar, etiketter m.m. Hur menar du att det ska bli vitt? Allt trä alltså? Snyggt, men inte lika lättskött. / Britt

    SvaraRadera
  7. Fina tomater, får nog prova den sorten också till nästa år. Blir bra med bord i växthuset. Avställningsyta har man alltid nytta av och så kan man ju göra fina stileben.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Härligt! Vilket mysigt växthus ni har. :) Någon gång ska jag också ha ett växthus...

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.