onsdag 16 september 2015

Plommon och Lönnmördare

2008 planterade vi ett plommonträd av familjetyp. Dvs att flera olika sorters plommon var påympade på grundstammen. Trädet vi valde hade fyra olika plommonsorter, men minnet sviker dock och jag kommer bara ihåg två av sorterna - Viktoria och Opal.


Grenarna dignar av frukt. Märkligt eftersom vi har gjort vartenda fel man kan göra när det gäller det här trädet. Vi har ingen aning om vilka grenar som bär vilka frukter. Vi har aldrig beskurit det. Vi gallrar inte ur. Vi är inte så noga med att ta bort fjolårets frukt som sitter kvar på grenarna. Trots det så får vi mer frukt än vi kan ta hand om. Mycket faller till marken och krattas bort ur gräsmattan.

Nu börjar trädet bli oregerligt spretigt och vi måste verkligen ta hand om det. Sånt ger jag mig inte på själv, så det blir till att ringa nån som kan det där. Vi har en duktig lönnmördare i telefonlistan så det är bara att lyfta luren.
(Förklaring:
För några år sedan hade vi följande korta dialog i bilen:
Maken: "Kolla däruppe! Den som sågar ner stora grenar och glesar ur - det är en arborist."
Sonen replikerar blixtsnabbt: "Nej, det är en lönnmördare."
Sedan dess kallar vi alla arborister helt enkelt för lönnmördare.)

Hoppas ni alla har en skön onsdag kväll!

10 kommentarer:

  1. Kvicktänkt son ni har! Lönnmördare var ju ett bra ord. Ser gott ut med plommon:-)
    Titti

    SvaraRadera
  2. Haha, rolig son ni har!
    Du får gärna tipsa om er lönnmördare kommer med information om hur man ska tänka om plommonträd. Om jag inte redan hunnit hugga in och huggit av med sekatören. Jag har bara plommonträdet kvar och de andra har jag kanske gått lite friskt åt...
    Senare år kommer jag kanske ångra att inte jag också anlitade ett proffs.

    SvaraRadera
  3. Ha ha typiskt barn. De har så många kloka ord.
    Gott med plommon och det var ju smart att plommonträd som familjeträd.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Skönt att höra att det är fler än vi som inte sköter sitt plommonträd. Och precis som hos dig fullkomligt dignar det av plommon. Fast vårt är jättegammalt och en del döda grenar har vi sågat av och för en del år sedan beskar vi det rejält efter devisen från en morbror att man skulle kunna kasta hatten genom grenarna.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  5. Vad roligt med så mycket plommon av olika sorter. I år tycker jag våra är ovanligt stora. Gott med plommon. / Britt

    SvaraRadera
  6. Ha ha, jag trodde det var en annan sorts lönnmördare du menade som skulle kunna komma i samband med plommon. "Viskar": om man släpper en fis som inte hörs, men som stinker som attan, kan också kallas lönnmördare.

    Vi gjorde allt rätt med vårt plommonträd, trodde vi, men det tvärdog.

    SvaraRadera
  7. Vilken rolig liten historia med sonen! Satte ett plommonträd i tidernas begynnelse. Det blev aldrig något av det, tyvärr. Så praktiskt med flera sorter på samma träd.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Så gott med plommon. Har gått i tankar om att skaffa ett och ett med flera sorter verkar ju vara ett bra alternativ.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Mmm, plommon som är så gott! I år har det dock inte vari något bra plommonår för vår del. Ynka 5 frukter blev det. Istället får i njuta av äpplen så det står härliga till i höst för träden fullkomligt dignar med äpplen och så hoppas vi på bättre plommonskörd nästa år. :)

    Njut av goda plommon och ha det gott!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  10. Smart sagt av sonen!
    Plommonträd verkar inte vara så noga med beskärning, vi har också ett träd som vi typ aldrig gör så mycket åt, men oj va plommon det levererar, nästan så jag tycker det är för mycket, när det bara rasar ner en massa frukt..

    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.