lördag 12 september 2015

Hibiskus

Äntligen har trädgårdshibiskusen slagit ut. Blommorna är SÅ vackra och när jag har fått ordning på några andra rabatter i trädgården måste jag nog ha lite fler hibiskusar. Det finns ju så många vackra färger!



Bladverket är lite glest, men jag har varit riktigt dålig på att gödsla den i år. Den fick inte ens någon ny kompostjord i våras, vilket den naturligtvis borde ha fått. "Som man bäddar får man ligga" heter det väl, så jag lovar härmed att jag kommer att ta bättre hand om den nästa säsong.


Nedanför hibiskusen har backtimjan brett ut sig ordentligt. Det är en tät och vacker matta mellan växter och stenplattor. Jag är väldigt nöjd med hur det hela håller på att växa ihop. Nästa år borde ruinen ha blivit betydligt lummigare.

Nu ska jag strax åka iväg på höstträdgårdsmarknad. Det blir naturligtvis jättekul! Men även en utmaning eftersom jag högt har uttalat ett köpstopp för mig själv. Hela familjen hörde mig. Årets trädgårdsår har nämligen slagit rekord. Plastkortet har dragits alldeles för många gånger i olika betalmaskiner...

9 kommentarer:

  1. Ja, de är verkligen vackra när de blommar. Här har jag inte lyckats så bra med hibiskus, zonen är inte den bästa gissar jag.

    Hibiskus gillar inte kalk så jord med ett lägre pH värde, typ rododendronjord skulle säkert göra att den frodas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha ja! Tack för det! Jag har noterat detta och kommer att byta jord så fort tillfälle dyker upp. :-)

      Radera
  2. Oh, vilken fin blomma! Du bor i en snäll (!) zon kan man tänka! Vi har två hibiskusar på gång, dom var sticklingar förra året och en av dom håller på att få en blomma, men här kan vi tyvärr inte ha dom ute över vintern så det blir att plocka fram och bort och bort och fram, men vad gör man inte!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att åka på höstträdgårdsmarknad - lycka till med din utmaning!
    Vilken bra idé att täcka marken under hibiskusen med timjan. En fin kombination!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk Hibiscus. Det ser ut som om den var specialdesignad för att passa till solstolen:-)
    Min ser lika klen ut i bladverket, trots gödning, men nu har jag lärt mig att den ska ha sur jord...det var ju toppen. Ha det fint.
    Titti

    SvaraRadera
  5. Hibiskus känns ganska exotisk, tänk att man kan ha den i Skåne!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Så snygg den är till stolen!!!
    Jag satte ett litet skott för 10 år sedan och idag är busken superstor.Kan också tänka mig några till.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. Ja, hibiskusar är riktigt fina. Jag har aldrig vågat mig på någon, har fått för mig att de är svåra. Kanske får bli en ändå :-)

    SvaraRadera
  8. Vilken utmaning! Med vittnen och allt. Vi får se hur det går. Ibland får man ju köra med en bra argumentation - för ingen regel utan undantag!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.