tisdag 8 september 2015

Gott och blandat

Så här års brukar jag drabbas av någon slags lätt panik över att vintern är på väg - att allt är över, slut, förbi. Märkligt egentligen eftersom sensommaren är en fantastisk tid på året då vi verkligen kan njuta och skörda frukterna av de gångna månadernas påtande i köksträdgården. Många tycker att det här är den bästa tiden på året och jag försöker verkligen sälla mig till den skaran. Det är lite svårt...

I år känns det (som tur är) inte så farligt. Faktiskt så känns det ganska skönt att andas in den friska, något svalare, luften medan jag plockar varma tomater direkt från plantorna i växthuset. Och det finns faktiskt en lång rad höjdpunkter därute.

Som jordgubbsplantorna t ex. De revar sig underbart roligt. Med livlig fantasi ser de ut som en bild tagen över jorden - infrastrukturernas centrum och räckvidd.


Eller minimajsplantorna som äntligen levererar! Kolvarna är helt perfekta och underbart goda.


Sent omsider blev det en Kronärtskocka Herrgård planterad. Måtte den hinna rota sig ordentligt så att den klarar vintern. Jag har läst på allt jag kan hitta kring den här arten som sägs vara härdig i södra Sverige.


Sist men inte minst blir det ju fantastiskt god mat så här års. Eller vad sägs om den här finfina blandningen? Egen tomat, minimajs, vitlök, timjan, persilja och paprika stekt i citronsmakande olivolja och serverade med pasta. Edamamebönorna är dock inte egenodlade. Är det någon som vet om man kan odla dem här hos oss? De är så goda, så det vill jag ju gärna.

3 kommentarer:

  1. Underbara höjdpunkter!
    Din skörd ser fantastisk ut! Och det är roligt med jordgubbsplantor. Jag har själv rensat fram två rader plantor i vår bärrabatt där det stod meterhögt gräs. Hoppas på massor av jordgubbar till nästa år!
    Hoppas att du hinner njuta lite av denna sköna tid, så att det inte springer iväg alldeles från dig!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att det är vemodigt med hösten. Nästan ett helt år till nästa gång man kan odla. Men visst är det roligt att skörda och laga mat på det egna. / Britt

    SvaraRadera
  3. Jag tillhör dem som tycker att hösten är ganska härlig, men inte för att säsongen snart betraktas som över utan för naturen och lugnets skull. Så fin skörd du fått, underbart att laga mat av egenodlad mat:) Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.