torsdag 10 september 2015

Bladpersilja - min och sniglarnas favorit

Före sommaren satte jag två plantor persilja i en av pallkragarna. En bladpersilja och en krusbladig persilja. Då, när jag planterade dem, undrade jag varför jag ens valde att sätta en krusbladig eftersom den egentligen inte är någon storfavorit hos mig. Nu är jag glad över den eftersom det är den enda persiljan som jag får i år.

Ursäkta de stillsamma kraftuttrycken men: jäkla, jäkla, jäkla sniglar!


 

Det är uppenbart vilken sort sniglarna föredrar. Den krusbladiga persiljan lever och mår bra. Bladpersiljan däremot... suck.

Så nu gäller det att komma ihåg: Nästa år får det bli bladpersilja i kruka. Kanske något sånt här? Det hade varit ett kul inslag i köksträdgården.

Bilden är lånad från 101 nya Ideer



4 kommentarer:

  1. Mycket bra att veta!!
    Vi hann inte mer än flytta in förrän sniglarna hade ätit upp hela min kruka basilika. Så det gäller att se till att de inte klättrar upp. Nu har alla kryddörter flyttat upp på balkongen, persiljan går åt av katterna istället. Men det är det värt! ;-)

    SvaraRadera
  2. Har också svurit över sniglarna i år. De tycks äta på precis allt! Jag hade just en sådan stapel med sju krukor på höjden. I min hade jag dock Tobaksblommor. Inte ens där höll sig sniglarna borta. De hade lyckats kravla sig upp i den översta också. Fattar inte hur! Så för att slippa sniglar är det tyvärr ingen säker lösning.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Ja, suck, sniglarna kan göra en galen! Jag tycker de äter på olika saker hela tiden, de vill ha omväxling, de rackarna, grrr...
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Alltid lär man sig något. Av andras erfarenheter. Vilken kul krukpyramid. Ser enkel ut att ta efter. / Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.