onsdag 9 september 2015

Bianca är på gång - yes!

Min köksträdgård är inte särskilt stor. Den består av fyra stycken pallkragar à 120 x 200 samt en pallkrage på 80 x 60. Förra året hade jag jordärtskockor i en av de större pallkragarna. Hela femton knölar hade jag pulat ner i tron om att det var lagom, kanske rent av lite för lite... Jösses så det växte! Och enorma mängder jordärtskockor fick vi dessutom!

Ett av femton lass med skockor. Goda men många!

I år vet jag bättre och satte endast fem knölar i den lite mindre pallkragen som står intill ruinen. Jag känner mig helt lugn med att den mängden kommer att räcka och bli över. Än så länge är det förstås alldeles för tidigt att gräva upp knölarna, men snart. Snart! Åh, SNART kan jag äntligen ugnsrosta dem med timjan och olivolja! Mums!


Själva växten är vacker tycker jag. De gula blommorna lyser som solar mot den gröna flädern och den blå himlen. Jag tittar på dem så mycket jag bara kan, lagrar färgerna och formerna i minnet, så att jag kan ha dem med mig när vintern kommer med sina vita, grå och bruna färgskalor.


7 kommentarer:

  1. Jag har aldrig fått blommor på mina. Men de är goda ändå. Ugnsrostade med timjan låter gott. Här brukar de bli soppa.Men det kan det bli ändring på. / Britt

    SvaraRadera
  2. Åh! Härligt! Och glad blir man ju av blommorna också.
    Varför har jag inte satt några? (Det finns inget bra svar på denna fråga... )
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Hi hi det är lätt hänt. Men så är det väldigt gott.
    Gillar även blommorna.
    Gott att göra gratäng på.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Vilken lagom stor köksträdgård du har, helt i min smak. Men vilken skörd, wow, bra jobbat!
    /Katarina

    SvaraRadera
  5. Oh nu fick jag en liten kick där bak hehe, jag misshandlar och har misshandlat mina skockor i två års tid. Just nu ligger hela krukan ner men överlever såklart ändå, översållad av två meters gröna långa stjälkar och blad. Ja, jag har tänkt hitta en plats för dem men är rädd att de sprider sig för mycket, ja jag velar hit och dit. Plantera eller inte plantera. Inte misshandla ett år till...

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att du skrev om just dem. Jag och en kollega möttes i grönsaksdisken på Coop häromdagen och jag stod och tittade på jordärtskockor och undrade vad i hela friden man använder dem till? Ugnsrostad är den tydligen god då, jag ska banen mig testa.

    SvaraRadera
  7. Jag förstår att det blev mycket av så många knölar. Vi hade den för många år sedan och då hade vi planterat en skocka som blev till flera kilo så småningom.Nu har vi tagit bort den. Ha en solig dag. Carita

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.