söndag 30 augusti 2015

Sofiero och mängder av lavendel

Mellan 28-30 augusti har det varit trädgårdsfest på Sofiero. Självklart åkte jag dit, jisses det ville jag verkligen inte missa. Dum som jag var hade jag inte tagit med mig en ordentlig kamera (Note to myself: Ellinor, nästa år MÅSTE du ta den riktiga kameran. Kameramobilen duger inte!) och bilderna jag tog blev allt mellan dåliga och usla.

 En rolig installation. Sånt här går jag mer igång på än dyra designbänkar. Man tager vad man haver. 

Dekoration i rabatten. Lite stöd ger den förstås, men den är mest vacker. Nåt sånt här måste jag verkligen bygga!


Det var en fantastisk dag på det hela taget. Så mycket inspiration! Färger, dofter, tips. idéer, trädgårdskonst och växtkombinationer. Otroligt härligt. Jag fick med mig massor av tankar hem och ska gradvis presentera dem för maken. Jo, det får bli gradvis, annars får han nog en chock. Hihi!

Jag kom hem med en vindsnurra i pil. Den fick jag som present av min mor som bestämt hävdade att jag skulle få den som tack för att jag agerat taxi till och från jippot. Det tackar jag förstås för eftersom jag föll som en fura för den underbara dekorationen.
Nu pryder den ena hörnet i lusthuset, strax ovanför soffan hänger den, och roterar stilla i vinden. Jättevacker.


I bakgrunden skymtar min nygrävda rabatt (som systern och hennes familj kämpade med). Än så länge är den ganska tom. Jag kommer inte att hinna gräva ner så mycket i år. En sak har jag dock fått ner och det är 45 plantor av lavendeln Hidcote Blue. De sista plantorna kom ner i jorden idag och tillsammans bildar de nu en 15 meter lång häck längst fram i rabatten. Jag är riktigt nöjd och hoppas att det redan nästa år har buskat till sig lite.



Hoppas ni alla har haft en härlig helg! Må så gott!

7 kommentarer:

  1. Till nästa år ska jag också åka till Sofiero, har velat det i många år men tiden räcker inte alltid till så det har inte blivit av än men det verkar ju onekligen som ett finfint ställe att hitta inspiration:) Häftig idé med gästboken. Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  2. Wow, you do have fantastic ideas. Love your decoration with the wood pieces. Looks fantastic. Never have seen it before. Thank you for inspiring me.
    All my best and happy days
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Oohh, vilken maffig lavendelhäck du kommer ha om några år!! Synd att man måste vänta och vara tålmodig bara... Inte min grej iaf ;-)
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Skulle gärna besöka Sofiero igen men vi bor lite för långt bort.Vilken fin lavendelhäck det kommer att bli. Hos oss går inte lavendel så bra, den gillar inte lera och blött, fast just nu har vi väldigt torrt. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  5. Den där vindsnurran är som gjord för den platsen, så snyggt! Jag är riktigt dålig på pynt i trädgården men jag ser i alla fall när något verkligen höjer upplevelsen.

    Det kommer att bli fint med denna massplantering av lavendel !

    SvaraRadera
  6. Väldigt snygg vindsnurra!

    SvaraRadera
  7. Kommer ju att bli en fin lavendelhäck, ser den redan framför mig hur den vuxit och blommar till nästa år. Snurran också jättefin.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.