onsdag 19 augusti 2015

Och i rabatten blommar Gallardian


Gallardia är en av mina favoriter i rabatten (hm, jag börjar ha många favoriter...). Den blommar idogt genom hela sensommaren och fortsätter att blomstra vackert en bra bit in på hösten. Enligt etiketten blir de ca 30-40 cm hög men en så låg Gallardia har jag aldrig sett. De blir snarare 50-60 cm höga. Sniglarna gillar dem inte så jag får ha dem i fred och färgerna är slående skarpa och gör sig bra tillsammans med både alunrot och rödbladig prydnadsapel. En och samma planta har olika färgskiftningar även om alla blommor är röda i mitten och gula längst ut på kronbladen. Somliga är mer röda än andra och somliga är nästan helt gula. Kul att de inte är så enhetliga tycker jag.

Nackdelen (om jag nu ska försöka hitta en nackdel) är att de inte växer upprätt utan snarare tvinnar sig runt sin egen axel om ni förstår vad jag menar... Själva plantan växer likt en virvel och ser lite rufsig ut. Å andra sidan fyller de ut sitt utrymme i rabatten vilket inte gör så mycket. Med tanke på sitt rufsiga sätt så tycker jag att det är bra att samplantera med en växt som har större och lugnare blad - typ hosta.

Förra året hade jag Gallardia och Jätteverbena ihop och det var verkligen en vacker kombo:


Sista semesterveckan är helt underbar. Solen strålar från en klarblå himmel och det är riktigt, riktigt härligt varmt. Jag njuter av varenda sekund och samlar tonvis med D-vitamin. Hoppas ni andra har det lika bra!

2 kommentarer:

  1. Jag har också denna skönhet, fast jag har ett annat namn på den tror jag. Kokardblomster, har fått frön från min moster för många år sedan. Kan också vara felmärkt på fröna. Håller med om att de växer lite trassligt!
    Trevlig kväll!
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Verkligen en blomma som har en pigg solig färg. Jag blir dock litet irriterad på om växter inte står upp. Varför har man inte kommit tillrätta med sådant när man förädlar? / Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.