tisdag 11 augusti 2015

Minimajs

Förra året testade jag att odla minimajs för första gången. Sorten var "Minipop" och beställdes hem från Impecta. Det var fantastiskt lyckat och oerhört gott. Redan då bestämde jag mig för att säsong 2015 skulle gå i minimajsens tecken. Jag skulle ha minimajs i varenda låda. Tja, typ.

Hur har det då gått i år? Riktigt dåligt faktiskt. Ambitionerna fanns där men allt har liksom gått emot mig på minimajs-fronten. Fåglarna drog upp och åt mina förkultiverade plantor och när jag tillslut lyckades få några att gro (under fiberduk) så blev det för kallt så de dog. Men skam den som ger sig, tänkte jag och försökte igen. Den här gången fick jag ha plantorna i fred för fåglarna men den kalla sommaren gjorde att mina sent satta majsplantor tog väldigt lång tid på sig. Ett plus i kanten är dock att de verkar totalt ointressanta för sniglar. Plantorna är vackert gröna och hela.



Än så länge finns inte tillstymmelse till kolvar, men några borde väl hinna fram innan hösten kommer? De är så rasande goda att de är värda att vänta på. Allra godast är de lätt grillade tillsammans med en fin fisk eller köttbit. Nästa år ska jag verkligen försöka ännu hårdare, för egen minimajs vill jag inte vara utan.

4 kommentarer:

  1. Minimajs har jag bara ätit i samband med familjens tacos på fredagar. Tycker de är jättegoda men visste inte att man kunde odla dem själv. Tack för tipset!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Även jag odlar majs och tänkte få till det på något inlägg. En kolv kan jag se. Jag tror jag har nio plantor. Mina har inte varit ansatta av fåglar eller annat. / Britt

    SvaraRadera
  3. Första året med köksträdgård testade jag också majs, eftersom vi fick en påse frön av en bekant. De växte upp till fina plantor, men några kolvar blev det tyvärr inte... Ska bli kul att se hur det går för dina!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset, ska kanske försöka mig på det nästa år. Hoppas du hinner få några kolvar. Annars är de ju väldigt dekorativa med sitt bladverk.
    Ha det gott!
    Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.