lördag 8 augusti 2015

Landskrona Trädgårdsgille. Och en skyddsängel.

Idag besökte jag Landskrona Trädgårdsgille. För den som kanske inte känner till detta jippo kan jag berätta att det är en tradition för Landskrona att arrangera en trädgårdsmarknad i Skulpturparken utanför Citadellet i augusti varje år. Mängder med växter och trädgårdskonst finns till försäljning och här och där finns även lokala delikatesser att köpa.

En stor del av Trädgårdsgillet är deras tävling "Flottaste Flotten". Den som vill får delta, men det brukar uteslutande vara företag som ställer upp. Reglerna är enkla - man får en flotte på 3x3 meter i vallgraven och sedan är det fritt fram för kreativitet. I år var det 12 tävlande:













Jag köpte en ängel i keramik på dagens gille. Jag föll direkt när jag såg den men lyckades faktiskt titta runt på hela marknaden innan jag drog fram plånboken. Lite orolig var jag allt när jag gick tillbaka till marknadsståndet. Tänk om den inte fanns kvar! Puh! Det gjorde den och väl inpackad fick den följa med hem.


Nu bor den i växthuset. Med risk för att låta flummig så är det nämligen så att jag ofta mediterar och det händer väldigt ofta att jag kallar mitt växthus för "mitt ljustempel". Så dagens fynd - min skyddsängel - sitter nu på växthusväggen och vakar över mig. Han verkar trivas med sin plats, för han ler.

Hoppas ni alla har en härlig helg!

5 kommentarer:

  1. Jättefin ängel som vakar över dig och ljustemplet!

    SvaraRadera
  2. Har inte hört talas om detta evenemang tidigare. Verkar trevligt. Kul att få se de olika flottarna!
    Det var ju tur att ängeln fanns kvar. Det var nog meningen att den skulle bli din.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Det här evenemanget har jag hört talas om, men aldrig besökt. Kul idé med flottarna, men såklart dyrt och tidskrävande för en privatperson att designa och bygga. Svår uppgift tycker jag men många har ju lyckats jättebra. Nummer 7, 10 och 12 får dela på förstapriset om jag får bestämma.
    Ljustempel bra ord för växthus, särskilt om man inte bara odlar där. Mitt lilla på 5 kvm enligt klassiskt snitt har jag blått ljus i på vintern och kallar isbiten.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Vilket kul arrangemang och vilka fina små miniträdgårdar man gjort! Fast nr 2 uppifrån fick mig att tänka på en grav, även om den var fin. Kul arrangemang.
    Din ängel är bra att ha som skyddsängel när man mediterar. Det gör jag också, jag tycker inte det är så fasligt flummigt, men andra kanske tycker det, det är bra att samla ihop sig emellanåt och det gör man då. Jag tittar ut genom ett fönster och där står en japansk lykta som jag fäster blicken på! Alla sätt är bra!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Vilka fina fantasifulla flottar. Den med grinden och lilla "uteplatsen" var gulliga. Annars är ju hela koloniområdet med sina små välskötta kolonier, värda ett besök, bara de. / Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.