fredag 7 augusti 2015

Kris i växthuset!

Min gurka håller på att dö! Bladen är blekgula och har torra fläckar lite här och var. Tittar man riktigt noga ser man ett tunt, tunt nät på bladens undersidor. Vad kan man hitta på? Går den att rädda? Jag har försökt med vatten, men kanske måste jag klippa ner det mest angripna? Någon som vet?



Semester. Det är ett finfint ord. Två hela veckors ledighet ligger framför mig nu och jag ser fram emot det löjligt mycket. Sol, trädgård, jord och solbränna. Japp, så har jag tänkt mig min ledighet. :-)

4 kommentarer:

  1. Grattis till semestern! Perfekt nu när sommaren äntligen behagade komma. Mina gurkor verkar också lite hängiga, jag trodde att det kanske var pga de kyliga nätterna, men det kanske är någon ohyra ändå. Hoppas de repar sig/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Gurkan kan ha drabbats av spinn som uppkommer om luftfuktigheten är låg. Spinn är svåra att bekämpa men man kan testa med såplösning upprepade gånger och duscha plantorna för att öka luftfuktigheten.

    I förebyggande syfte kan man använda rovkvalster i växthus.

    Lycka till!

    /Gunilla

    SvaraRadera
  3. Det låter som spinn. Har du plantan i en kruka, skulle jag sätta ut krukan. Men annars såpvatten Lycka till../ Britt

    SvaraRadera
  4. Mina gurkplantor är också lite hängiga :-( Men det är första året jag har gurka i växthuset och jag har hunnit skörda tre så jag är nöjd ändå ;-) Låter skönt med semester nu när sommaren äntligen har kommit!! Själv börjar jobba på måndag...
    Ha det så gott!
    Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.