lördag 15 augusti 2015

I hönsgården

Det här med att ha höns är verkligen min grej. De är sällskapliga, varma, trevliga och roliga. Möjligtvis är de något diva-aktiga, precis som tre prinsessor eller operadrottningar. När jag öppnar åt dem på morgonen dröjer det några sekunder innan de går ut men när de väl tittar fram ur huset så skrider de långsamt förbi mig med högdragen min. Ibland händer det att de tittar förnärmat på mig.


Sorten heter Australorp och är helsvart. När solen ligger på skimrar de i grönt eller lila. Den här sorten räknas till den tunga gruppen hönor och de är verkligen ganska stora! De fyller hela famnen om man mot förmodan skulle lyckas få upp en...  Äggen de lägger blir ljusbruna och är ganska stora. Alla tre lägger ägg och vi får minst två ägg om dagen. Oftast blir det faktiskt tre.
Trots att vi får så många ägg så gör vi av med dem i samma takt som de produceras känns det som och därför ville jag ha fler hönor.

Igår flyttade dessa två hybridhönor in i hönsgården. Egentligen skulle jag kanske ha köpt ytterligare två Australorper, men ett tillfälle kom och jag hoppade på.
Det har varit lite nervöst för hur samspelet ska fungera men än så länge har det gått bra (peppar, peppar). De är ganska unga, men om ca en månad ska de börja lägga ägg de också. Då kan jag göra hur många sockerkakor jag vill. :-)



Nu hoppas jag bara att lugnet ska bestå i hönsgården så att vi slipper hierarkibråk med blodiga slagsmål...

6 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter att få färska ägg varje dag. Skulle vilja ha höns, men det skulle nog inte funka här hos oss. Grannarna skulle nog inte gilla det. Men det är trevliga djur./ Titti

    SvaraRadera
  2. Hoppas allt går bra, det måste vara något väldigt speciellt med egna ägg. Jag drömmer vidare om att kunna ha några höns,mötet inte hur hemmafisiga de är, vi bor ju rätt nära vägen men den ska antagligen dras om och då blir det ingen genomfartstrafik här utan bara precis de som bor här. Så jag har faktiskt en liten tanke där ...

    SvaraRadera
  3. Oh, typpor (som jag sa när jag var barn och vi hade höns), det är något speciellt med dom. Fast jag snubblade en gång, som barn alltså, och då sprang en av hönorna upp på ryggen på mig och hackade mig i huvudet.....men dom är söta i alla fall och inget går väl upp emot egna hemvärpta ägg!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Att skaffa höns är bland det bästa jag gjort! Vilka vackra damer du har. Hoppas det går bra med nykomlingarna. 😊🐔🐔🐔

    SvaraRadera
  5. Att skaffa höns är bland det bästa jag gjort! Vilka vackra damer du har. Hoppas det går bra med nykomlingarna. 😊🐔🐔🐔

    SvaraRadera
  6. Ja, den där högdragna minen känner jag igen. Jag har haft höns i 20 år nu och skulle inte kunna tänka mig att vara utan. Trädgården skulle kännas tom. Däremot har jag lärt dem att hålla sig i delarna mot skogen så att jag inte får alla rabatter sönderspekade. Började med tung ras, men stora fötter stora hål överallt, mindre fötter mindre hål. Hybridhöns verkar populära. Australorp ny bekantskap för mig. Mycket snygga!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.