söndag 9 augusti 2015

Funderingar och Flora Danica

Vissa dagar ser jag bara det ofärdiga och trista i trädgården. Alla de där rabattkanterna som borde kantskäras. Alla plantor som borde frisseras till. Alla grästuvor som jag borde flytta. Det gröna dammvattnet. Den halvtomma dammen som ska bort. Ogräset. Den outnyttjade grässlänten.
Pust. Då är det inget vidare roligt. Då undrar jag varför jag hittade på det här med att ha en trädgårdsblogg...

Idag är en sån dag när det känns precis så. Men rosen Flora Danica i ruinen är fin i alla fall, det tycker jag även idag. Den blommar friskt och vackert.



Sådana här dagar ska man inte ha besök i trädgården. Särskilt inte av folk som inte är det minsta brydda om trädgård. Såna som på riktigt inte ser skillnad på persilja och gräslök. Sånt besök hade vi idag. Inte en enda gång hörde jag dem fascineras av något i trädgården. Fast det är klart. Rabattkanterna borde kantskäras... plantorna frisseras till... grästuvorna flyttas... dammvattnet är grönt... Besökarna sa troligen inget för det inte fanns något att se. Suck.

Men...
Flora Danica är tjusig idag tycker jag. Det borde väl besökarna ha sett? Blommorna är ju utsökt vackra.


Det kanske var sopprötter till trädgårdsfolk i alla fall. De kanske hade såna där "teflonögon" som Ernst säger. Om man inte ser skillnad på persilja och gräslök så kanske man inte vet vart man ska titta eller vad man ska säga. De tittade nog t ex inte tillräckligt nära på Flora Danica.



När jag tänker efter så är det förresten lätt att kantskära och frissera plantor. Jag vet precis vart grästuvorna ska och dammvattnet kommer att vara klarare någon annan dag. Trädgården är rätt fin under allt det bångstyriga. Dessutom gillar jag min blogg. Så den ska vara kvar och utvecklas. Och nån annan dag kanske det kommer en besökare som tycker att det finns fina saker här. Som t ex Flora Danica.

 
Flora Danica. I love it! Men det förstod ni nog. Hihi!

6 kommentarer:

  1. Ha ha! Känner igen känslan! Ja, och idag har varit en sådan dag att jag mest sett det ogjorda, det ofärdig, det... inte så vackra. Men så finns det något, som din Flora Danica, som fångar vår blick och ger oss en gåva att våga tro på att det här, det är inte så dumt. Och om nu det finns vissa som inte ser det, så är det ju mest... synd om dem. För tänk så mycket de missar...
    Vackert, vackert! =o)
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Då har man inte det rätta intresset, om man inte uppmärksammar en sådan fining. / Britt

    SvaraRadera
  3. Jag har alldeles för många ställen som är så där att jag inte vill se, ha ha. Men i bloggen kan man ju välja vad man vill visa, vinkla eller zooma in ...

    Kram

    SvaraRadera
  4. Den är jättefin och jag är SÅ glad att vår som frös illa ifjol kom igen i år! :)) Och både persiljan ovh gräslöken blommar hos oss, då ser man väl ändå skillnaden :)

    SvaraRadera
  5. Ett riktigt på-pricken-inlägg! Tack! Känner precis likadant emellanåt. Och ibland kan jag gå och njuta och se det vackra, men när någon "icke trädgårdsintresserad" kommer på besök så... tjong... ser jag plötsligt ogräset, det oklippta, det överblommade som inte klippts ner.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Skönt att höra att det är fler som känner sig på detta sätt ibland!! Då får man ta ett steg tillbaka och göra nåt annat. Lusten brukar ju komma tillbaka till oss trädgårdsfrälsta ;-) Jag tycker din Flora Danica är jättevacker och passar så fint i ruinen!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.