onsdag 29 juli 2015

Tomaterna i växthuset

I växthuset har jag fem plantor av Gardeners Delight i den stora jordbädden. De växer så det knakar och innan jag toppade dem nådde de närmare 2,5 meter!
Det blir massor av tomater i år. OM alla går fram dvs. Det går extremt långsamt fram i växthuset iår. För att tomaterna ska mogna behövs sol och värme. Hör ni det, vädergudarna??

 
Jag vet inte hur ni gör, men jag är rätt så hård med beskärningen. Jag klipper bort i stort sett alla blad samt tar bort sidoskotten så fort de visar sig. Nu när jag har toppat dem ser plantorna nästan stympade ut men jag vill ju verkligen att all växtkraft ska gå till tomaterna och inte till onödig blast. Vid ett par tillfällen har jag gödslat med gräsklipp vilket ger jorden extra näring och kväve.



Gardeners Delight har annars varit en fantastiskt bra tomatsort. Den har vuxit snällt och producerar fina tomater. Än så länge har jag inte smakat men jag är helt övertygad om att de kommer att smaka fantastiskt gott. Monty Don har sagt att de är goda, så det måste vara sant.

2 kommentarer:

  1. Ser så fint ut. Har inte provat 'Gardernes Delight' men har tolv andra sorter. Alldeles för kallt och för lite sol hos mig i år för att det ska bli nån bra skörd, möjligen om det blir en riktigt lång och ljummen höst.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Monty Don. Så mycket klipper jag inte riktigt, men visst tar jag en hel del blad när jag ändå är i växthuset. Men har tänkt, att det är väl någon mening med att de har så mycket stora blad. / Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.