lördag 25 juli 2015

Tadaa!!!

Idag kom markduk och grus på plats. I och med detta är själva lusthuset klart. Hurra! Det gick fort och lätt tack vare familjens gemensamma insatser. Jag har världens bästa gäng omkring mig.

 
Nu ska vi boa in oss lite. Känna oss för vilket sorts möblemang vi vill ha. Troligtvis blir det något långbänk-aktigt och något nätt bord. Någonstans måste jag hänga upp en sekatör eller en machete så att vi kan komma ut om bokharabindan får för sig att växa för fort. (Tack för den underbara kommentaren, Britt. Jag skrattade gott. Hihi.)

Rabatterna är inte klara. Men det ser ni nog. Jag har bara grävt tillräckligt stora hål för att få ner klätterväxterna i jorden. Någon dag när jag känner mig full av energi ska jag gräva breda rabatter runt om alltihop. Men jag skyndar inte.

 
Här har maken inrett på ett design-sätt. Hinken ligger på sidan precis som i de allra finaste trädgårds-design-tidningarna. Själv kan jag tycka att den vore mer praktisk om den stod upp, men men... Jag är inte kinkig. Men någon kväll går jag nog ut och ställer den upp. I tysthet. :-)

 
Klematis Montana. En rosablommande sort med små blommor. Den ska blomma i maj-juni enligt instruktioner. Passar fint eftersom...

 
...bokharabindan ska blomma juli-oktober. Blomningen blir alltså långvarig i lusthuset, vilket känns bra. 
Gruset är dansk sjösten vilket passar fint i färgen med det rostiga bruna i nät och trä.

Ja, bygget är klart. Nu ska vi som sagt få in något möblemang och fylla på med växter. Mer om det så småningom. I morgon firas det födelsedag här och då lär det inte grävas ett dugg. Tack för alla trevliga och snälla kommentarer kring vårt infall. Sånt värmer.

Ha det bra!

10 kommentarer:

  1. WAAOO vilket jobb och så bra det blev - jättesnyggt !
    Och nu har du det roligaste framför dig - att inreda!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Åh, vad kul. Härligt med ett lustfyllt, det blir jättebra och vad fint med all växtlighet sen.

    SvaraRadera
  3. Lusthus ska det vara, hatar ordrättningsprogrammet på paddan.
    😡

    SvaraRadera
  4. Såå fint det blev! Härligt med infall som går att förverkliga på studs.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  5. Häftigt bygge ni fick till. Spontant brukar bli det bästa. Bokharabinda hade vi för många år sedan i flera år innan den frös under någon kall vinter, Den täckte ett helt staket till slut. Det blir fint när allt växer upp runtomkring. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  6. Åh så fint det blev! Ni är fantastiska på att genomföra projekt i snabb takt. En eloge till maken för hans fina inredningsstil:-)

    SvaraRadera
  7. Vad fort det har gått. Jättefint. Vad fint det blir att sitta där inne med ett hav av blommor runt sig. Fast, som sagt, inte för länge. / Britt

    SvaraRadera
  8. Härligt lusthus och underbart med hjälp så det går fort. Man vill ju ha det klart så fort som möjligt eller hur?
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Bra och snabbt jobbat!
    Tänk när grönskan klättrar där... så mysigt det kommer att bli!
    Hinken är kanske inte "bara" design, utan en konstnärlig kommentar till något Viktigt som Behöver Sägas... Men vad? Du får fråga maken! =oP
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.