söndag 26 juli 2015

Superhjältar med spadar i min trädgård!

I gårdagens inlägg skrev jag att det troligen inte skulle bli något grävande idag. Tji, vad jag hade fel! Här har det grävts. Faktum är att det har grävts så ända in i norden.

Klockan tio i förmiddags invaderade min syster och hennes familj. Med spadar, kantskärare och hackor i varenda hand vrålade de "Ja må hon leva" och efter rungande "Hurra!" så undrade de var de skulle gräva.

 
Jo, paff är det minsta man kan säga att jag blev. Men jag lyckades hålla behållningen så pass att jag kunde peka ut den enorma ytan som skulle bearbetas. Sen satte de igång. Jag också såklart.
Wow! Vilken present! Fyra superstarka grävare! Precis vad jag behövde.

 
Allt gräs är uppgrävt, men alla tuvor är än så länge inte bortplockade. Vi hann helt enkelt inte. Men det är ett jobb som jag så gärna tar mig an på egen hand. Grävandet var det jag fasade för mest nämligen.

Det är kanske lite svårt att se, men rabatten är ca 15 meter lång och är bågformad runt lusthuset. Tanken är att formen ska fångas upp av rabatterna kring lusthuset så småningom. Det är en bred gräskant mellan rabatten och häcken så att det ska gå lätt att rensa och klippa häcken när det behövs. Gräsremsan är lika bred som gräsklipparen.


Tre stycken syrener av sorten Norrfjärden har planterats mitt på bågformen. Sen är det bara att fylla på med annat. Jag har en hel del växter som ska grävas upp och delas, så det ska nog gå fint. På stegen som skymtar längst bak i bild ska det växa upp en honungsros. Den ska inhandlas i nästa vecka.

Tusen tack bästa syster och familj! Er insats är guld värd!

6 kommentarer:

  1. Grattis på födelsedagen:) Vilken fin present, toppen att få så mycket hjälp med grävningen. Tänk vad ett besök på Flyinge kan göra, häftigt lusthus blev det i alla fall:) Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  2. Grattis får man ju börja med. Vilken underbar present. Det skall jag komma ihåg.
    Jag skall ju gräva om många rabatter nämligen. Synd man bara fyller en gång om året.
    Fast kanske tur...
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Grattis i efterskott! Vilken present, jag hade hoppat jämfota av glädje!!!
    Lusthuset har blivit så fint och jag tycker speciellt mycket om det välvda taket. Det blir underbart att sitta där inramad av växter och ta en fika.
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  4. Vilken fin present! ...och fint blir det med lusthus och planteringar. Grattis på födelsedagen!

    SvaraRadera
  5. Vilken present. Av det ovanligare slaget. Grattis till födelsedagen och grattis till en så gott som färdig rabatt. / Britt

    SvaraRadera
  6. Åh så fina och inspirerande bilder! Underbar blogg!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.