lördag 11 juli 2015

Staket som bakgrund

Vår långa rabatt nedanför den upphöjda altanen har sett gräslig ut länge. Växterna har visserligen varit fina, men det har varit svårt att få någon ordning på det hela vilket har resulterat i att man bara ser ett virrvarr av grönt när man tittar dit. Det beror på att det finns en sluttning under altanen och där växer bara ogräs. Ogräset tumlade sig fram över planteringen.
Jag har försökt plantera dit högre växter för att gömma hålrummet under altanen, men det har inte fungerat vidare bra det heller.

Idag tog jag tag i det. Inspirerad av Frank (Hundra procent bonde-Frank i Danmark. Ni ser väl på det?) och hans vackra "ris-staket" så gjorde jag en egen variant av reglar från garaget och gamla kvistar och grenar som jag hade liggande vid komposterna.

 
Staketet ska såklart nå ända upp till altandäcket. Men grenarna och kvistarna tog slut...

 
Bakom hosta, plymspirea och pion skymtar staketet.

 
En enkel konstruktion. Två parallella reglar och sedan läggs riset mellan dem.

 
Det bruna gör sig bra bakom grönskan tycker jag. Här är visserligen mycket jord blottat, men jag var liksom tvungen att gräva om hela rasket för att få ordning på ogräs, plantor och staketstolpar.
I bild finns även min enkla upphängningsanordning för handredskapen. Där hänger två spadar och två krattor i olika storlek. Lätt att plocka åt sig när andan faller på. Konstruktionen har stått ute i ur och skur i snart tio år. Än så länge fungerar det utmärkt. :-)

Annars har det inte hänt värst mycket idag. Men jag svängde ihop lemon curd enligt Leilas recept. Kanongott kan jag meddela! Så nu måste jag bara baka alla andra tillbehör...

5 kommentarer:

  1. Jättefint med staket bakom!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé med staketet. Och att inte behöva fläta grenarna gör det ju mycket smidigare än jag tänkt att man kan göra. Nu får du vänta tills det är dax för beskärning så att du kan få till höjden också =)

    SvaraRadera
  3. Himla skönt när man kan använda "skräpet" till något. Och snyggt blev det också:)

    SvaraRadera
  4. Så fint staket! Vacker, lite vild, bakgrund mot allt grönt. Gillar det väldigt mycket och tackar för tipset! Skulle ju också kunna bli, tänker jag, en klättervägg/spaljé till luktärter och annat...
    Lemon curd är fantastiskt, gör det då och då... Provat att göra en variant på "fläder curd" som inte blev så dum =oP
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  5. Smart staket och vad snyggt det blev! Jag har också tänkt härma Frank med denna briljanta idé men har inte kommit så långt ännu. Älskar hans program på TV.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.