onsdag 15 juli 2015

Sommarutflykt

Jag brukar i stort sett alltid hålla mig i nordvästra Skåne, men idag la jag om ratten helt och tog en långtur. Färden gick mot Simrishamn, Kåseberga och Ale stenar, Ystad samt Marsvinsholms slott.

Simrishamn har jag besökt flera gånger förut och jag gillar det. Det är nära till det vackra vattnet och dessutom lyckas Simrishamnsborna alltid visa upp vackra blommor och växter. Naturligtvis blev det ett besök på Apotekarns trädgård. Med risk för att göra mig ovän med folk så vill jag dock påstå att stället är totalt överskattat. Nästan hälften av gården var täckt av cafébord och det gick knappt att skymta den vackra skulpturen/rännilen av vatten som ska löpa genom planteringen pga av övervuxna växter. Men fikonträdet var vackert.

 
Ale stenar är en spännande plats. Jag fascineras nog mest av tanken på vilket jobb det måste ha varit att få dit stenarna. Det är ingen liten uppförsbacke... Varje sten måste dessutom stå exakt rätt. Och hur i all världen lyckades de ha koll på vinter- och sommarsolstånd? Klockslag? Tänk vad de kunde utan vår moderna teknik. Häftigt är det allt.

Det var första gången jag besökte Ystad. I alla fall med visst intresse. Vi tog en härlig promenad genom staden, åt god lunch på Bäckahästen och besökte en väldoftande Food Market. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte den där vackra tekoppen med blommor på...

Sist, men absolut inte minst, stannade vi på Marsvinsholms slott och tog en promenad i deras skulpturpark. Vädret var härligt och konstverken spännande och roliga.



Något trött i fötterna så landade jag till sist hemma. Bara för att öppna kylskåpet och konstatera att våra fina, fina hönor lagt varsitt ägg idag. Tre vackra ägg. Tänk att något så litet och enkelt kan få mig att bli så lycklig? Ägg från egna höns - det är livskvalitét det!


Nu är det dags för te och Gardeners world. Ha det fint!

3 kommentarer:

  1. Mysigt med utlfykter och Skåne är ju vackert! Vi var där på en rundtur, för en herrans massa år sen ;) innan barnen kom, det var jättemysigt, vi bodde på "Bo på lantgård" vid olika ställen och besökte slott och caféer, och vi var inne i Ystad och tyckte det var jättefint. Men som sagt, många år sen är det, borde ta en tur snart igen...;)

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Här är det precis tvärtom. Utflykterna går oftare till Österlen än västra delarna. Vad bra att hönorna lagt äggen i kylskåpet. Så väldresserade är inte mina... ännu :-)
    Sommarkram
    Anette

    SvaraRadera
  3. Fina utflyktsmål, som jag kan längta till, nu då jag inte bor i närheten. Vilka duktiga hönor, som lägger äggen direkt i kylskåpet. Hur har ni fått dem till det? / Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.