måndag 6 juli 2015

Snyggare dammkanter med juteväv

Vi har haft problem med att hålla dammkanterna snygga. Nu när vi har sköldpaddor i dammen som river ner stenarna har det varit extra svårt. Dammduken har legat bar och det är ju inte vidare snyggt.

Maken fick en snilleblixt och köpte hem juteväv och idag tillverkade vi planteringsfickor av det grova tyget. Juteväven fästes högt upp på dammkanten under rejält tunga stenar så att tygfickan hamnade i vattnet. Sedan fylldes fickorna med näringsfattig jord och ett par nyinköpta växter.

Riktigt bra blev det. Än så länge ser det väldigt nyanlagt ut, men inom kort borde det bildas alger på väven och växterna borde sprida sig.



Dagen har annars varit väldigt behaglig. Temperaturen var betydligt mer lätthanterlig och trots att det blåste en hel del så har det varit jätteskönt. Jag har fått en hel del pyssel gjort - ogräsrensning och gräsklippning. I morgon väntar mer trädgårdspyssel. Hurra!

3 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har. Det är första gången som jag hittat hit. Spännande också med sköldpaddor i dammen. Det låter som en riktig utmaning i mina öron.

    Läste bakåt lite och fastnade för ditt inlägg om "deadheading". Visst har de många bra trädgårdsord engelsmännen som vi inte riktigt kan översätta. Och deadheading är verkligen ett av de allra bästa. Jag har funderat på om man ska kalla det "fulklippa" på svenska eller kanske "finklippa" eftersom det blir finare efteråt.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  2. Smart! Mysigt med sköldpaddor, skulle jag oxå vilja ha!

    SvaraRadera
  3. Smart idé med juteväven. Det kommer säkert bli superbra när alger och annan växtlighet får göra sitt.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.