torsdag 2 juli 2015

Icke-grävning och deadheading

Jag har många projekt i trädgården. Ett av dem är att gräva en ny rabatt. En liten nätt rabatt på ca 15 x 3 meter. Den ska löpa längs häcken hela vägen bort och runda klarbärsträdet som står längst ner på tomten. Vid trädets fot ska jag plantera ett par honungsrosor vars doft jag och hönsen kan njuta av så småningom. Jag har börjat som ni kanske ser. Grässvålen är bortgrävd och tillfälligt har jag tryckt ner rosenskära och jätteverbena.

 
Jag tänkte göra rabattkanten böljeformad för att vissa delar ska kunna ramas in. Jag vill ha dit lite högre buskar för att skärma av och dela in samt någon form av blickpunkt. Idéer finns för denna blickpunkt, men det tar vi en annan dag.


Idag blev det dock inget grävt. Det är alldeles för hett ute. Istället har jag ägnat mig åt betydligt lättare uppgifter. Deadheading stod på programmet och när lasset hamnade på komposten så blev även den hörnan lite vackrare.


"Deadheading" förresten. Finns det något bra ord för det på svenska? Nåt som är lite bättre än den långa harangen: "klippa-bort-vissna-blommor-på-perennen"? Hur jag än tänker kommer jag inte på något som är lika kort, kärnfullt och effektfullt. Deadheading är ett ord som är fullt av action tycker jag och det är inte värst mycket annat som är actionfyllt i trädgården. Skulle vara kampen mot mördarsniglarna då... På tal om det har jag idag fått en låda med super-snigelgift av mor och far. Detta ska definitivt testas. Utvärdering av dessa blå korn kommer.

2 kommentarer:

  1. Det blir jättefint med en lång böljande rabatt utmed häcken! Sådan skulle jag också vilja ha på framsidan, men det får väl bli projekt nr 87! ;) Visst är det härligt med projekt, från tanke till handling, det är sådan glädje!
    Vill gärna höra din utvärdering av snigelgiftet sen. De är många i år och jag hackar varje kväll. Läst i tidningarna senaste dagarna att man ska hacka och sedan lägga snigelgift över de hackade så att kannibalerna som kommer fram ska få i sig giftet. Vet inte om det funkar, men jag provar. Värst har jag det vid vår infiltration, de tycks älska kirskål. Funderar på att plantera flocknäva där för den växten tycks de sky som pesten. Det får väl bli projekt nr 88.
    Ha en härlig sommardag! Det blir hett idag också!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Härligt med nya projekt, det kommer att bli en fin rabatt. Än så länge har vi klarat oss bra från sniglarna, vi ha kanske tagit 10 st. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.