onsdag 8 juli 2015

Hovdala slottspark

Någon kanske minns att jag har en lista med 27 slottsträdgårdar. För dem som inte minns det så kan jag kort meddela att en sådan lista finns i mitt växthus och att den kommer från någon slags turistbroschyr som jag tog för flera år sedan. Gemensamt för dessa slottsträdgårdar är att de ligger i Skåne och att de är öppna för allmänheten.
Jag älskar att besöka sånt! Det är något visst med att besöka historiska platser som är grönskande och frodiga. I love it! Jag har föresatt mig att besöka varenda en av dem och även om det går långsamt så går det ändå framåt.

Idag besökte maken och jag Hovdala slottspark (den tionde slottsträdgården jag besöker). Jag visste ingenting om platsen, allt jag kände till var de korta meningarna på min lilla lista: "köksträdgård med anor från 1700- och 1800-talet. Utställningar i orangeriet. Trädgård och park öppna året om."
Vädret var med oss och trots gråa moln så följde solen med på vår promenad genom de härliga omgivningarna.



 
Köksträdgården var fin, men svårt angripen av sniglar. Varenda ätbart blad var tuggat på och man hade strött ut mängder med gift bland plantorna. Synd såklart. Bäddarna hade kunnat vara så frodiga om inte bestarna tuggade på allt.
Blommorna fick i alla fall vara ifred. Kransveronikan var enorm!

 
 
Wow. Hur kunde det bli så där? Fascinerande och festligt på samma gång. 

 
Bakom slottet fanns ån och solen glänste vackert i vattenspegeln. Det bildades mängder med krusningar på ytan när vattnet rann fram över stenarna.

 
Världens bästa gräsklippare? En man, två hästar och tre roterande klippare. Jag vet inte vad jag gillade bäst med det här ekipaget. Klippningen var strålande effektiv, hästarna var välskötta och allt var ljudlöst så när som på någon enstaka gnäggning. Allt var perfekt. Tja, jag vet som sagt inte vad jag gillade bäst - kanske var ekipaget helt enkelt bara vackert i sin enkelhet? 

På vägen hem mötte vi regnet. Men det gjorde inget. Jag hade solen med på den härliga utflykten.

8 kommentarer:

  1. Gräsklipparekipaget gillar jag bäst. Synd på sniglarna i köksträdgården. Hur mycket möda som än lagts ner förtas intrycket om grödorna är söndertuggade eller man ser stora fetingar som hänger över plantorna.
    Kul idé att besöka alla slott. Har en liknande idé om att besöka alla Sveriges världsarv. Har ett par svårtillgängliga kvar.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Spännande att se nya platser. Jag var där förra året, då hade dem bland annat utställningen från Nordiska trädgårdar att titta på. Tråkigt när sniglarna fördärvat så mycket, försämrar hela helhetsintrycket på något sätt. Väldigt originellt gräsklipparekipage får jag säga:) Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  3. Härligt! Jag har också varit där och tycker mycket om den platsen. Såg du den stora vingnöten i parken? Från Linnés tid tydligen.
    Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  4. Härligt med utflykt! Inspirerande...
    Vackert, vackert... men så synd att sniglarna förstör. Tänk allt arbete som lagts ner och så bara... NÄ! Underbart sätt att klippa gräset på! =o))
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  5. Fint slottsbesök. Det nerfallna trädet ser ut som en jättespindel. Men det fanns värre djur än så. Trist. / Britt

    SvaraRadera
  6. Kula att läsa. Här är en till som gillar att besöka gamla slott och herresäten.
    tack för titten
    Luna

    SvaraRadera
  7. Vackert utflyktsmål! Gillar också slottsträdgårdar. Det finns så mycket fint att se i Sverige, ibland glömmer man bort det bara. Toppen med en lista på utflyktsmål så blir det av lättare. Gräsklipparen hade jag gärna haft här hos mig:-)

    SvaraRadera
  8. Vackert! Och jag tyckte om hästen, när jag var barn omgavs jag av "massor" (jo, det var verkligen många) ardennerhästar och det är för mig riktiga pållar det! Det är kul med tflykter och titta på fint, trädet som råkat ut för något satte onekligen igång tankarna!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.