fredag 24 juli 2015

Bygget fortskrider

Idag byggde vi vidare. Eller tja. "Vi" är en sanning med modifikation eftersom maken är axelopererad för några veckor sedan. Han får knappt göra mer än att mäta och hålla i där det behövs. Idag ökade han sin insats genom att agera fotograf och därför finns ett tjugotal bilder på mig med verktyg och olika långa plankor... Ni behöver inte se allihop.

Själva väggarna byggdes igår och idag gick vi över till taket. Här nedan kommer en liten bildserie på dagens arbete.

 
Vi valde att göra ett enkelt välvt tak. Här sågar jag till gavlarna.

 
För att lyckas få på taket på lusthuset var vi tvungna att lägga huset på sidan. Våra starka barn (samt en kompis) fick hjälpa till med detta. Det gick hur bra som helst. Gavlarna fästes på huset och reglar skruvades fast. På reglarna skruvade vi fast armeringsnät. Lite klurigt var det, men det funkade till slut.

 
Här är huset tillbakavält (tack alla barn!) och vi slutar jobba för idag. I morgon ska det fästas i marken och efter det ska jag lägga in markduk och grus. Gruset köpte vi och körde hem tidigare idag så det ligger och väntar på släpet.

 
Så här ser huset ut från andra vinkeln. Det blir en dörröppning åt det här hållet också.
 


 
Så här ser taket ut innifrån lusthuset. Och om allt går som jag har planerat ska det snart täckas av klematis och bokharabinda. Sen ska jag sitta där inne, med en stor kopp te, och njuta. (Tills jag kommer på något annat som måste byggas...)
 
Tja, i morgon fortsätter jag som sagt. Fler bilder kommer alltså.

6 kommentarer:

  1. "Vi valde att göra ett enkelt välvt tak".... Jaha. Är det enkelt? Det ser verkligen proffsigt ut.
    Har man boharabinda kan man inte sitta för länge för den växer fort, så då kommer man kanske inte ut. / Britt

    SvaraRadera
  2. Jaså det var du som var den duktiga snickaren. Du är ju ett riktigt snickarproffs! Jag skrattade åt Britts kommentar, för visst växer bokharabindan fort. Vore ju tråkigt om du blev fast därinne:-)

    SvaraRadera
  3. Heja, heja! Vad duktiga ni är på att samarbeta i familjen och dokumentera är ju också viktigt.
    Ser ut att bli jättefint. Hoppas det blir många sköna stunder.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  4. Åh! Vilket härligt rum det blir! Tänk när grönskan klättrar och klär, lummigt och härligt.
    Så roligt att läsa om hur ni jobbar och samarbetar: Bravo!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  5. Det här är så roligt att följa! Och jag ser det redan lite framför mig, men ändå inte, för jag känner på mig att det blir finare! Kul att välta huset! Vilken dynamisk familj ni är!
    Kramar

    p.s. jo, då, jag ska nog finna tid att läsa i mina böcker, så fort semestertiderna är över är det rena lugnet här i Bohuslän!!!

    SvaraRadera
  6. Oj, oj, va fint det blir!! Vad duktig du är med såg och hammare. Jag är lite likadan, att om jag kommer på nåt jag vill ha så vill jag börja direkt och gärna ha det klart direkt också ;-) Sambon är mer eftertänksam vilket kanske är en bra kombo...
    Ha det gott!
    Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.