tisdag 28 juli 2015

Alternativ i balkonglådan

Utanför vårt köksfönster hänger en balkonglåda. Jag har varit ganska dålig på att sköta om den tidigare, men de senaste åren har jag lyckats bättre. Framgången beror på två saker: För det första har jag börjat använda en s k självvattnande kruka så att jag ska slippa komma ihåg att titta till dem dagligen. För det andra har jag frångått de traditionella blommorna och istället satsat på nyttigare växter vilket gör det mera värdefullt att komma ihåg skötseln.



I år satte jag månadssmultron i lådan efter att penséeperioden tog slut. Perfekt. Det ser frodigt och fräscht ut. När hösten kommer tänker jag sätta plantorna någonstans i anslutning till köksträdgården.

 
Förra året hade jag sockerärtor i lådan. De växte hur bra som helst och istället för att växa uppåt på en spaljé så gav jag dem bara ett litet lågt stöd så att de klarade att hänga ner över lådkanten. Jättefint blev det.
Året innan satsade jag på örtkryddor - timjan, gräslök och basilika.
Året före dess (mitt första år utan traditionella blommor) hade jag tre olika sorters sallad i lådan. Otroligt bra var det. Nära och bra när det var dags för middag. Dessutom fick jag ha dem i fred för sniglar.

Vi får se vad det blir nästa år. Salladen var himla bra. Kanske blir det en favorit i repris?

3 kommentarer:

  1. Det var ju verkligen ett fiffigt sätt att använda utrymmet samtidigt som det känns viktigare att komma ihåg det. Får ha det i åtanke, jag har några lådor som ska upp men dem snor plats i förrådet än så länge:) Skoj projekt med odlingen av tomaterna, testar man inte så får man inte veta om det funkar. Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  2. De där sommarblommorna ledsnar man på. De kräver bara en jäkla massa vattning. Jag har planterat rosenstavar i mina krukor istället. Perfekt :)
    Och de behöver inte alls mycket vatten.. Och definitivt inte i år ;)

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Låter jättebra det, kul med ätbart. Jag hade jämt balkonglådor förr, men av någon anledning slutade jag. Det är några år sen nu, och så plötsligt fick jag för mig att testa att ha en igen, och den har skött sig riktigt bra utan att jag måst tokvattna, det blir nog en fortsättning med höstfägring efter att sommarblommorna gett upp också.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.