onsdag 1 juli 2015

Äggläggning vid dammkanten

En av sköldpaddorna har varit rastlös några dagar. Hon har vandrat runt längs dammkanten och staketet och varit förfärligt upptagen med det. Typiska lägga-ägg-tecken. Vi började genast stuva om en "hörna" vid ena änden av inhägnaden. Ogräs revs bort, stenar plockades bort, jord luckrades upp och sand hälldes dit.


I förmiddags hittade maken henne mitt i den arrangerade jord- och sandgropen. Hon makade sig metodiskt och taktfast ner i myllan med rumpan. Hon liksom vaggade nedåt medan hon skopade undan sanden med fötterna.

Några timmar senare kom hon vankande tillbaka till vattnet. Vi såg henne komma eftersom vi satt på trädäcket. Nyfikna som vi var gick vi en stund senare fram till platsen där hon hållit till. Nu var gropen igensopad och tillplattad. Jag satte mig på huk och kände på ytan. Hård. Mamman var dock på sin vakt. Så fort hon såg mig simmade hon mot mig, fräste och spottade vatten. Jag lämnade stället.


Befruktade sköldpaddsägg måste ligga i 24-30 grader värme i flera månader. Det finns inte en suck av chans att hennes ägg någonsin skulle bli något där vid dammkanten. Vi skulle alltså kunna plocka upp dem och förvara dem på annan plats.

Men just nu ligger äggen (om det nu är några där) nedgrävda. Vi får se hur vi gör. Men tanken på små sköldpaddsbebisar är rätt så trevlig. :-)


2 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Tänk att dom vet hur dom ska göra och med lite hjälp så.......ja, man kanske skulle lägga äggen i nån slags värme, för det hade ju varit roligt om ni fick tillökning!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. En sköldpadda som lägger ägg i trädgården. Nu har du nog allt man kan önska sig i denna värld. Kram på dig

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.