onsdag 24 juni 2015

Växterna i ruinen

I ruinen växer det. Lavendel, backtimjan, rosmarin, klätterhortensia, rosor, trädgårdshibiskus och hallon. Allt verkar ta sig fint. Framför allt backtimjanplantorna har tagit sig enormt bra. De har redan fördubblat sin storlek och sträcker ut revor åt alla håll. Snart blir nog stenplattorna så där inbäddade som jag ville ha dem.


Solstolen är en provisorisk lösning eftersom jag egentligen vill ha en bänk. Men nu börjar jag tveka. Dottern satt nämligen där härom dagen med täcke, kudde, musik i öronen och en skål med jordgubbar. Solen sken på henne och fastän luften var sval så var det varmt mot tegelväggen. Hon trivdes fantastiskt bra med detta och ifrågasatte vem som egentligen kunde vila på en bänk? Hon har rätt såklart. Att ligga och vila på en bänk är sannerligen inte vidare bekvämt. Hm, jag får se hur jag gör.


 
Trädgårdshibiskusen mår fint på sin nya plats i trädgården. Jag har tappat bort namnet på den, men det blir ljust rosa blommor på den. Jättevackra. Snart kommer jorden omkring den vara täckt av backtimjan. 

 
Min Sympathie ligger mig varmt om hjärtat. Jag valde rosen med omsorg och jag blir så glad över att den verkar trivas! En första blomma är på väg att slå ut, och den kommer att följas av många andra eftersom plantan har mängder med knoppar. Jag planterade rosen i september/oktober 2014 och redan nu har den vuxit upp rejält. Nedanför växer lavendel och till vänster i bild skymtar hallonbuskarna som kommer att bjuda på finfina bär så småningom.

 
I det lilla fönstret tittar en fläderblomma fram. Fläderbusken är hög och omsluter fint hela ruinen.
 
Jag är så glad och nöjd med ruinen. Det blev verkligen den där varma platsen som jag var ute efter och nu när jag ser hur alla växter tar sig, så vet jag att ruinväggarna inom kort kommer att täckas av växtlighet. Hurra!

7 kommentarer:

  1. Så vackert det blir och solstolen ser verkligen inbjudande ut. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  2. Åh så fint du har det i din ruin. Stolen passar faktiskt fint, och det ser härligt ut att få ligga där och lata sig och sniffa på rosor och annat ljuvligt. / Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Vad spännande att få se hur det växer fram! Det blir ju jättebra. Och vilken fin idé med en solstol i ruinen. Där vilar man ju klart bättre! För det måste man ju också göra... Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Kommer att bli magiskt när lavendeln blommar och allt vuxit till sig. Och så härligt att slå sig ner i en vilstol mitt i det vackra !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  5. Jättefint. Och mer och mer fint kommer det att bli. Man borde nog kolla var man skulle kunna ha en liten ruin. / Britt

    SvaraRadera
  6. Va mysigt det ser ut där! Ja, att ligga i en stol är nog skönare, kan du inte ha en bänk o så bär man dit den där stolen när man väl vill ligga där en stund..?

    Må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Imponerande!! Vilket fint arbete med ruinen!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.