lördag 20 juni 2015

Hängande tomatplantor. Ett experiment

Ni kanske kommer ihåg mitt tomatexperiment? De upp-och-ner-vända tomaterna? Idag byggde vi en enkel träkonstruktion och vände upp och ner på tomatplantorna och hivade upp det i växthustaket. Det hela ser jätteroligt ut, så jag hoppas att platorna kommer klara det här påhittet.

 
Här håller jag på att trycka ner delade pet-flaskor för att underlätta vattningen. Det är tre plantor och därmed tre bevattningshål. Observera den otroligt smidiga arbetsställningen. 

Vattning - försök ett.
Det här kan vara det absolut mest idiotiska i bevattningsväg som jag har försökt mig på. Vattnet spolade lika mycket på mig som i pet-flaskan. Hm, jag måste finslipa det här...

 
Här hänger i alla fall plantorna. Jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av detta. Det finns ju egentligen bara två utgångar av det här experimentet. Antingen klarar sig plantorna fint eller så dör de. Jag ska verkligen göra allt för att de ska må finfint och producera mängder av tomater. Förövrigt är det Gardeners Delight.

 
Jag har en vanlig tomatodling också. Känns ju inte riktigt som jag kan lita på experimentet. Fem plantor växer så det knakar i den stora jordbädden, så utan tomater lär vi inte bli.

 
Första tomaten är på väg förresten. En liten grön pärla lyser bland all blast. Nu får vi hoppas på lite sol och värme så att den utvecklar sig.

4 kommentarer:

  1. Spännande expriment! Blir intressant att följa detta. Gardeners delight är så god, vore kul om det lyckades/ Titti

    SvaraRadera
  2. Det där med att vattna i takhöjd är inte min grej, men det är ju ett snillrikt sätt att utnyttna utrymmet.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Även jag har en uppochnerplanta. Fast jag visste inte riktigt hur jag skulle fästa upp den, så därför är det litet för litet jord till min. Men å andra sidan är min lättare att vattna. / Britt

    SvaraRadera
  4. Tror du kommit på nåt helt revolutionerande i tomatodlingsväg, jag tycker det verkar oerhört smart! Ska bli roligt att följa det!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.