söndag 21 juni 2015

Fantastisk trädgårdsdag! :-)

Det blev en helt underbar dag i trädgården idag. Vissa söndagar är helt enkelt bättre än andra. Nu är jag smutsig, solvarm och har håret på ända. Precis som det brukar bli efter perfekta trädgårdsdagar.

Under förmiddagen åkte vi till Sörens Granna blommor - en mycket trevlig odlare och försäljare i grannbyn. Medan jag åkte dit upprepade jag ett mantra för mig själv:
"Jag ska bara köpa en gurkaplanta. Jag ska bara köpa en gurkaplanta. Jag ska bara köpa en gurkaplanta."
Det gick åt skogen såklart. Jag kom därifrån med en gurkaplanta, en sagolikt vacker fuchsia, två vita rosenskära, två jätteverbena samt en liten sommarblomma som jag inte har någon aning om vad den heter.

Dottern valde färg på fuchsian och det gjorde hon strålande bra. Blommorna går i ljust rosa och vitt och här och där finns inslag av något mörkare rosa. Plantan är enorm förresten. Den fyller halva växthustaket. Tja, nästan i alla fall. Kolla bara!


Det stod inget pris på den, men trygg i vetskapen om att Sören alltid är kanonbillig tog vi den till kassan.
"Vad kostar den?" frågade jag.
"100 kr." svarade tjejen i kassan.
"Då tar jag sju!" utbrast jag.
"Nej." sa maken.

Det blev bara en. Men den är underbar!

Resten av dagen ägnade jag åt rabattgrävning (man behöver alltid en ny rabatt), ogräsrensning, frisering av vinstocken och tomatvattning (fortfarande krångligt). Dagen avslutades med grillad middag på trädäcket vid dammen. 

En helt fantastisk trädgårdsdag, som sagt!

6 kommentarer:

  1. Låter härligt, det har blivit en hel del trädgårderande här också. Fuchsian är verkligen jättefin, färgerna helt i min smak och vad billig!!!

    SvaraRadera
  2. "Då tar jag sju!" Underbart! Min make hade också sagt nej....Jag är just på väg till en trädgård som stänger för säsongen=rea. Mitt mantra ska vara "bara en tomat och två pelargoner" - önska mig lycka till... ;)) Susanne

    SvaraRadera
  3. Det låter som en strålande dag, från början till slut. Sju stycken hade varit svårt att få plats med ??? / Britt

    SvaraRadera
  4. Kul mantra! Det hjälpte! Inte.....haha! Nu har du mycket som hänger, tomater och fuchsia, nu kan du börja med ett lager därunder, eller hur!
    Fuchsian var otroligt fin, och läcker färg!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Låter som en alldeles underbar dag! Vacker Fucchsia du fick tag i. Ha det fint/ Titti

    SvaraRadera
  6. Ha, ha, älskar din kommentar "man behöver alltid en ny rabatt"! Jag kan inte annat än hålla med!!!
    Så fin fuchsia!
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.