söndag 14 juni 2015

Blått, blått, blått. Och en gnutta lila

Ute i trädgården blommar det. Än så länge är det en försiktig blomning, som om växterna inte riktigt litar på att det är sommar. Jag ska erkänna att även jag är förvirrad. Förra veckan hade jag vinterjacka på kvällspromenaden, igår gick jag i shorts och linne. För växterna måste det vara exakt samma förvirring - ska man våga släppa fram sommardressen av tunna skira kronblad?

Uppenbarligen är de tuffare än jag, för de blommar underbart vackert!
Just nu är det mest blå toner i trädgården. Liljor, aklejor och en och annan självsådd pensee.

 
Den här vackra liljan fick vi av en granne. Den är helt utsökt vacker där den står mot en låg tegelmur i närheten av pergolan. Just den här bilden är tagen i kvällsol härom dagen, så färgerna kommer inte riktigt till sin rätt. Hmm, det blir nog till att göra om det.
 
 
 
 
Och jag som var så säker på att jag hade köpt en brun/guldfärgad iris... Men det spelar ingen större roll, för den är vansinnigt vacker ändå på sitt svulstiga opera-diva-sätt. Fast sniglarna gillar den också, vilket är förskräckligt tradigt. Har planer på att vattna med vitlöksvatten, men än så länge är det bara på planeringsstadiet. Ibland är det bara förfärligt svårt att gå från planeringsstadiet till action...
 
 

 
Penseerna är självsådda och dyker upp lite här och var i rabatterna. Just här bor de granne med funkia och ogräs. Det sistnämnda är inte välkommet, men har uppenbarligen trotsat lagen och slagit sig ner ändå.
 
 

 
Ballerinan går visserligen mer åt det lila hållet än det blå, men den fick hänga med på ett hörn ändå. Förra året köpte jag tre små plantor och i år växer de så det knakar! De har bildat fluffiga kuddar som blommar enastående riktigt. Strax intill huserar den vita lavendern och jag hoppas att det blir fint ihop. Det är ett hyfsat nytt påhitt, och är under observation och utredning.
 
 


Till sist en halvdålig bild på blommande akleja. Den har nästlat sig in i pionen och inom kort slår pionens tunga knoppar ut. Andra år har blomningen varit igång sedan länge, men de tär mycket som är sent i år. Nåja. Den som väntar på något gott...

Här på nordvästra delen av Skåne har vi ju haft samma väder och värme hela tiden mellan november-maj. Ja, typ... Senaste veckan har dock varit fantastiskt skön. Äntligen sol och värme! I fredags kväll blev det till och med en utflykt ner till stranden. Inget bad, men dock lite vadande. Toppen!

 

3 kommentarer:

  1. Vad mycket fint! Jamen visst blir man förvirrad, samma sak här. Jacka och shorts i omgångar. Hoppas verkligen att det blir lite mer av det varma slaget framöver, skulle vilja använda shortsen lite mer!

    kram

    SvaraRadera
  2. Fin blomning! Skönt att det kom lite värme och jag är nöjd nu när det blev lite mer lagom, fast det växer långsamt i trädgården.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Å vilken vacker iris! Det blir inte alltid som man tänkt,men kan bli snyggt ändå.../Susanne

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.