tisdag 19 maj 2015

Vad händer i växthuset?

Jo, där växer det!

I år har jag satsat hårt på tomaten Gardeners Delight. Det är helt enkelt Monty Don's fel, och jag hoppas att jag kommer att hålla med honom om att det är världens bästa tomat. Inte för att jag är särskilt orolig, det blir säkert kanonbra. Han brukar ha rätt i det mesta. :-)

 
Plantorna växer i alla fall som de ska. Jag har satt fem stycken i min bädd och de växer så de knakar. Här är det tänkt att de ska samsas med fyra paprikaplantor.

Tre plantor i en jordsäck
 
Det här är ett knasigt men roligt projekt. Att odla i jordsäck är visserligen inte så konstigt, det är många som gör det, men vi tänkte ge oss på att vända upp och ner på hela spektaklet. Det ska alltså byggas en trälåda som vi ska fästa uppe mellan två takstolar inne i växthuset. Sen är det tänkt att tomatplantorna ska växa nedåt och bilda en variant på ätbart draperi. I och för sig får vi se om vi hinner. Maken ska operera axeln nästa fredag och innan dess ska vi bl a hinna bygga färdigt hönsgården. Det är mycket nu...

 
Sist men inte minst växer gurkan. Plantan är visserligen inte så hög än så länge, men små ämnen är redan på väg. Snart måste jag dock plantera om den till en större kruka. Gurkor behöver stor plats och mycket vatten.

Ha det fint!



6 kommentarer:

  1. Låter ju väldigt spännande att odla tomaterna upp-och-ner. Kommer de inte att dra sig mot ljuset och växa som ett U? Har ni bevattning i taket eller ska det lyftas för hand? Hoppas vi får följa experimentet. Låter ju så fint med tomatgardin.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Åh, så häftigt med tomaterna upp-o-ner!!! Följer med spänning...
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Tomatdraperiet låter spännande, undrar om jag hört om nåt liknande förr? Men Gardeners delight och jag kommer tyvärr inte överens. Alla de andra bär frukt men aldrig den...

    SvaraRadera
  4. Sorten är bra och det finns väl en anledning till att de hållit sig genom åren. Vilket projekt med tomatlåda i taket. Det låter tungt. / Britt

    SvaraRadera
  5. Det ser frodigt och läskande ut i ditt växthus! Kan se framför mig tomaterna hänga ner från taket och gurkplantorna digna av gurkor! Det där med att hänga tomaterna upp och ner i en trälåda direkt ur jordsäckar var ju en toppenidé!
    Ha det bäst!
    Annika

    SvaraRadera
  6. Ja den där Monty är skyldig till mycket han:-) Jag odlar Gardeners delight varje år numera, de är supergoda att mumsa i sig på stående fot i växthuset. Spännande med ditt uppochnedprojekt, du rapporterar väl hur det blir hoppas jag/ Titti

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.