söndag 3 maj 2015

Sneakpeak på hönshuset

Klockan 09.30 gick jag ut i trädgården. Klockan 18.10 gick jag in. Däremellan hann jag med att städa och plantera i växthuset, sätta fröer i pallkragarna, flytta stenblock och tegelsten samt bygga vidare på hönshuset. En rejäl fikastund i solen hann jag också med såklart. Herrejösses. Sådana här dagar är livet!

Hönshuset är nästan klart. Det har tagit betydligt längre tid än jag trott, men så är det när krämpor och kallt aprilväder sätter käppar i hjulet. Idag kom vi ytterligare en bit på väg och nu är det bara två plåtar, ett lås samt en fönsterruta som ska på innan det är dags för målning.

Så här såg det ut innan vi började jobba på det idag. Konstruktionen är enkel och huset går att ta i sär. En komplett bildserie över det här bygget kommer så fort vi är klara. Vågar jag påstå att det blir nästa helg? Tja, det är i alla fall förhoppningen.


Nu är jag solmätt och trött i kroppen så härnäst tänker jag slänga mig i soffan, äta pizza och se på dumburken. Hoppas ni andra har haft en riktigt skön trädgårdshelg!

8 kommentarer:

  1. Vad härligt med hönshus, nu är det inte mycket kvar! Det blir inte alltid som man tänkt, själv fick jag ett vidrigt migränanfall i onsdags och det var inte förrän idag som jag faktiskt kände att jag var helt ok igen, helt slut i kroppen. Så åtminstone idag blev det en härlig dag och jag har fått mycket gjort ute.

    SvaraRadera
  2. Härligt att vara så nära avslut. och riktigt bra blev det ju med :) Vad ska ni ha för höns? Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  3. Wow bra jobbat. Jag skall ha höns när jag blir pensionär.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Oj, vilket dagsverke du utfört! Även här blir det stundom pizza efter långa trädgårdsdagar, för att kokerskan blir för trött för att orka göra storverk i köket efteråt. Det är sorgligt att kroppen är så skröplig:-(
    Hönshuset blir jättefint, blir spännande att se när det blir klart./ Titti

    SvaraRadera
  5. Förstår att du är skönt trött i kroppen. Det var en riktigt bra trädgårdsdag igår. Idag regnar det, men det gör inget. / Britt

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig heldag! Såna gillar jag också.
    Och vad fint det blir. Tror nog att de där hönsen kommer att stortrivas där!
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  7. vilken härlig sida! blev jättnyfiken på hönshuset :-) har du fler bilder eller tom ritning? Med vänlig hälsning jenni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenni! Förlåt sent svar. Kul att du gillar sidan! Du är självklart välkommen hit hur ofta du vill. Hihi!

      Någon ritning på hönshuset finns inte eftersom vi byggde efter hand och efter eget huvud. Men ganska snart ska vi bygga om och förbättra huset. Insidans beklädnad ska bytas ut och huset ska få en öppningsbar sida. Värpredet på baksidan ska bort och ersättas med ett annat mer lättanvänt. Tydliga bilder på detta projekt kommer läggas ut så fort jag fotat.

      Ha det fint!

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.