lördag 16 maj 2015

Sköldpaddor i fokus

Våra sköldpaddor är uppe igen efter sin långa vinterdvala. De mår alldeles utmärkt. Alla fyra turtlar är framme när solen skiner och de verkar inte bry sig det minsta om att jag ännu inte har rensat bort ogräset runt dammstängslet. Själv bryr jag mig väldigt över detta och ska, så snart jag hinner, göra lite fint i deras trädgård. Jo, för växterna kring dammen är mest deras tycker jag nog.

 
Ni är några stycken som har haft undringar kring dessa urtidsdjur som lever i vår trädgård. Vad äter de? Vad gör de? Och framför allt - vad gör man med dem under vintern?
Jag har försökt samla mina erfarenheter kring detta på en och samma plats. Ni hittar allt ni kan tänkas vilja veta om mat, inhägnad och vinterdvala under fliken "Sköldpaddorna" under bloggrubriken. Har ni fler frågor så fråga på.

Idag är det lite molnigare ute, men sköldpaddorna tittar nog fram ändå. De är nyfikna och är man i närheten så kan man räkna med att någon ligger i vattenytan och kikar på en.


Bilderna ovan är från förra året.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt de verkar ha det hemma hos er! Ser ut som bilder direkt från naturen, skulle kunna vara en flod i Grekland eller någon annanstans. Förstår att de trivs/ Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, en flod i Turkiet skulle det vara. Vet inte om det finns sköldpaddor i Grekland också, det kanske det gör:-)

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.