söndag 17 maj 2015

Nytt golv i ruinen

Efter några dagars stensläpande är nu golvet i ruinen utbytt. Från att ha varit tegel blev det istället stora stenplattor. Jag känner mig redan betydligt mer nöjd nu (och rätt trött i kroppen) även om det fortfarande inte är helt klart. Det saknas en hel del backtimjan. Tanken är att de ska leta sig in mellan stenarna och täcka all jord som är blottad för tillfället.
Det saknas en sittplats också. Men jag letar så fort jag har tid över. När jag hittar den perfekta bänken ska den få komma på plats på stenplattorna. Jag tänker mig en riktigt gedigen en i gjutjärn. En sån där som väger bly men som är så otroligt vacker. Ni vet - en sån där som man fasar för att bära runt på i trädgården tills man hittar dess rätta plats men som man älskar att titta på när den äntligen har hittat sin rätta plats. Än så länge släpar jag dit en enkel solstol när det är dags att vila i ruinen.

 
En faslig mängd lavendel Hidcote Blue är planterad. 12 plantor är det allt som allt. Hidcote Blue är utan tvivel min lavendelfavorit eftersom den är så otroligt blomvillig och doftar gott. Längst fram till höger i bild står min trädgårdshibiskus. Den ser sannerligen lite pinnig ut på bilden, men den har faktiskt små blad så jag förväntar mig både blommor och blad framöver.

 
Längst in i ruinhörnan står en liten rosmarinplanta. Den har övervintrat på den här platsen och min förhoppning är förstås att den kommer att trivas riktigt bra i den här heta och skyddade hörnan. Murgrönan är än så länge pytteliten, men snart borde den reva sig uppåt väggen. Här blir det ingen backtimjan. Jag lägger all min tillit till murgrönan när det gäller marktäckandet här.


En aprikosblommande trädgårdsros i framkant. För tillfället har jag glömt namnet. Men fin är den. :-)


Rosen Sympathie flyttade in i höstas. Nu väntar jag bara på att den ska dra iväg upp på regel och tegel. Lavendel är tänkt att täcka rosens nederdel så att de taggiga stammarna blir dolda.

Än så länge ser allt otroligt nyplanterat ut. Men det borde växa till sig under sommaren. Ska bli kul att se hur lavendeln kommer att se ut mot teglet.

6 kommentarer:

  1. Åhh så snyggt det kommer att bli med lavendeln mot den vackra muren och rosen som slingrar sig upp - vilket favvoställe du skapat !
    Som grädde på moset den gedigna bänken som du säkert kommer att hitta och då vet du ju precis var den skall stå !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Så fint du gör! Älskar det gamla teglet och det kommer bli toppen med backtimjan och lavendel.
    Ha det gott! Katarina

    SvaraRadera
  3. Nu kvider jag lite av avundsjuka när jag läser att rosmarin övervintrar utomhus, men bor man i tufft klimat för man vara nöjd med det man har, inte : )
    Ruinen superfin och det blir bra med plattorna. Ser framför mig hur backtimjan bäddar in och smyger ut över kanterna med lavendelskyar i bakgrunden. Ska bli kul att följa. Du kommer säkert att få mycket lön för mödan.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. SÅ fint det blivit!
    Fattar på pricken det där med bänken. Inget att släpa runt på precis. Kul med övervintrande rosmarin.Bra med lite större plattor också.
    Vi ses
    Malin

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker plats och ännu vackrare kommer det bli!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Jag tyckte det var fint förut också, men om du är mer nöjd nu, så blir det nog väldigt fint. Och med de växterna låter det som att det kan bli hur bra som helst. / Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.