fredag 8 maj 2015

Nivåskillnader, kaprifol och blommande kombo

 
 
Det här är ena kortsidan av växthuset. Vår trädgård sluttar och just kring växthuset löste vi det genom att göra nivåskillnader med hjälp av en låg tegelmur. Utrymmet mellan växthus och mur är drygt en halvmeter och är täckt med grus. Maskrosorna gillar det som ni ser.
Nivåskillnaden gör såklart att jorden lätt torkar ut. Det i sin tur betyder såklart att det är tåliga medelhavsväxter som gäller. Därför har jag planterat tre stora plantor med stäppsalvia och de brukar bli enormt fina och frodiga. Så fort de sträcker på sig så ska ni få se dem.

Armeringsnätet står mellan två cypresser och kom på plats för ett par år sedan och varje år har jag haft en ettårig klätterväxt som har täckt utrymmet. Klockranka har fungerat fantastiskt bra medan Blomman för dagen fick kämpa för att nå ens en meter upp.
Förra året satte jag ner några rankor Kaprifol. För att de skulle få fäste la jag dem mot markytan och tryckte ner dem med hjälp av några stenar. Ett par av de längsta revorna lindade jag uppför nätet, och som ni kanske ser på bilden ovan så har de börjat grönska.




Revorna har tagit sig på flera ställen och förhoppningsvis kommer de inom kort att klättra. Nu återstår bara att se vad det är för sort och färg. För se, det minns jag inte alls. Minnet är det tydligen inte mycket med... :-)

Det här med att föröka plantor genom att plantera revor eller ta sticklingar är fantastiskt bra. Egentligen borde man göra sånt oftare. Kanske borde jag försöka med min buxbom? Det hade ju varit fint med en låg buxbomshäck runt några av rabatterna.

Sist men inte minst vill jag visa en kombo som jag själv är väldigt nöjd över. Blommande förgätmigej mellan daglilja och kaukasisk näva. Ah! Underbart! Så fort vårblommningen är över täcks förgätmigejen (heter det så?) av daglilja.

4 kommentarer:

  1. Så fiffigt med växthus i suteräng. Förgätmigej är en otroligt söt blomma, som ofta blommar litet från rosa till himmelsblått. Den sprider sig lätt, men är lätt att rensa bort. / Britt

    SvaraRadera
  2. Ja det var väl en tjusig kombination den där nedersta! Vi har också en sluttande trädgård och man får hitta sina lösningar. Det där med revor, delning, sticklingar och allt vad det är är jättefiffigt. Det finns bara ett problem. Tålamod! I alla fall mitt. Jag vill att det ska gå fort, fort, fort. Men jag lär mig sakta men säkert att det får ta lite tid. Ha en fin helg.

    kram louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.