lördag 30 maj 2015

Backtimjan och dagens bästa byte


Trots ett minst sagt ombytligt väder idag har jag lyckats vara i trädgården i flera timmar. Jag hade beställt ett gäng backtimjan och idag planterade jag dem i ruinen. Nu ska allt bara växa till sig så är jag helnöjd. Jag vill ha kuddar av timjan mellan golvplattorna och rosor som väller över väggen. Nåja. Det är väl bara att vänta.



Förutom det har jag såklart tillbringat mycket tid tillsammans med våra nya charmiga inneboende - hönorna. De säger inte så mycket, men de har otroligt vackra och kloka ögon så jag är helt övertygad om att de förstår vartenda ord jag säger till dem.



Jag läste någonstans att höns gillar att sprätta i komposter. Det tog jag omgående fasta på och släpade in en pallkrage i deras gård. Jag fyllde den med jord, grus, grästuvor, halm samt tusen maskar och skalbaggar. Till det släpade jag in en rejäl gammal trädstam vars hålor är fulla med kryp. Det hela blev succé! Hönsen älskar det. De gav mig en present i utbyte - ett vackert ägg. Och jag är SÅ lycklig!

7 kommentarer:

  1. Grattis till ditt första ägg...vilken lycka! / Titti

    SvaraRadera
  2. Så smart med kompost till hönsen. Det har jag aldrig hört eller sett men det är ju helt logiskt härligt för dem ju.
    Lön för mödan fick du också.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Men åh, ditt första ägg! Vilken känsla!

    SvaraRadera
  4. Vilken fin byteshandel. Var det första ägget? Jag har en annan typ av byteshandel. Jag syr och tillbaka får jag ägg och kött. Jag syr dock inte till hönsen, men deras ägare. / Britt

    SvaraRadera
  5. Vilka presenter!!! Förstår att både du och hönsen blev glada och nöjda!

    SvaraRadera
  6. Vilken jättebra idé att ta in komposten till hönsen och grattis till första ägget! Här är hela trädgården ett enda matbord för hönsen även om jag försöker vänja dem vid att hålla sig i utkanten mot skogen. Såklart är det roligare att sprätta i rabatterna där det är mjukt och fint.
    Så söt din höna är.
    Anette

    SvaraRadera
  7. Vad kul att ni skaffat hönor. Ni lär inte ångra er :-)
    Vi har just fått vår första kyckling idag! Liten söt, gul dunboll.
    Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.